De Europese markt voor vrachtwagens heeft in 2025 stevig terrein verloren. Volgens cijfers van de brancheorganisatie European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) daalde het aantal nieuwe truckregistraties in de Europese Unie in de eerste negen maanden van het jaar met 9,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, tot 225.483 voertuigen.
Aantal nieuwe trucks daalde met 27,5 procent
De terugval trof zowel de middelzware als de zware segmenten. Het aantal nieuwe zware trucks (vanaf 16 ton) daalde met 9 procent, terwijl de markt voor middelzware voertuigen met 13,5 procent kromp. Grote markten als Duitsland (–17,9%) en Frankrijk (–13,4%) noteerden de sterkste afnames. Ook Nederland kreeg een flinke tik: het aantal nieuw geregistreerde trucks daalde hier met 27,5 procent, tot 8.394 voertuigen.
Ondanks de brede terugval zet de elektrificatie van het vrachtverkeer wel door. In de eerste drie kwartalen van 2025 was 3,8 procent van alle nieuwe trucks in de EU volledig elektrisch aangedreven, tegenover 2,1 procent een jaar eerder. Diesel blijft nog altijd dominant met een marktaandeel van 93,5 procent.
Stijging elektrische trucks van 192%
Nederland speelt een opvallende voortrekkersrol in deze ontwikkeling. Het aantal nieuwe elektrische trucks steeg hier met 192 procent, waarmee Nederland samen met Duitsland (+33%) en Frankrijk (+27%) verantwoordelijk is voor twee derde van alle elektrische truckregistraties in de Europese Unie.
Volgens ACEA staat de truckmarkt als geheel echter onder druk door economische onzekerheid, hogere financieringskosten en een nog beperkte laadinfrastructuur voor zwaar vervoer. De brancheorganisatie verwacht pas in de loop van 2026 een voorzichtig herstel.
Bron: ACEA