Sinds afgelopen vrijdag is de situatie in het Midden-Oosten onverwacht snel verslechterd door de hevige spanningen tussen Israël en Iran. Wat betreft groente en fruit geven de eerste berichten uit Iran aan dat er tot nu toe minimale gevolgen zijn voor de productie en export. Er bestaat echter zorg over het seizoen voor diverse producten zoals dadels, pistachenoten en saffraan, mocht de situatie verergeren.
© Daktyli.pl
Mohammed Al Amoodi, CEO van Daktyli.PL, importeert dadels uit zowel Iran als Israël voor de Europese markt en bereidt zich nu alvast voor op een mogelijk tekort. De importeur deelt zijn inzichten over de huidige situatie en zijn verwachtingen voor het komende dadelseizoen.
In de dadelsector leveren telers in Iran en Israël belangrijke variëteiten die elders vaak moeilijk verkrijgbaar zijn, zoals Mazafati en Sayer in Iran, en Barhi en Medjool in Israël. Al Amoodi: "We kopen regelmatig in vanuit zowel Iran als Israël. Momenteel hebben we nog geen directe effecten gezien, aangezien het belangrijkste dadelseizoen nog moet beginnen. Onze laatste zendingen arriveerden voordat het conflict begon, rond maart. We volgen de ontwikkelingen nauwlettend en onderhouden voortdurend contact met onze leveranciers om op de hoogte te blijven van veranderingen die invloed kunnen hebben op de logistiek of export."
© Daktyli.plBarhi dadels uit Israël
"Op dit moment is het moeilijk om te voorspellen wat het komende seizoen zal brengen. In Israël is de eerste oogst van Barhi dadels bijvoorbeeld rond augustus te verwachten. In Iran beginnen de meeste variëteiten in september met oogsten. Als het conflict escaleert en voortduurt gedurende het seizoen, kunnen we aan beide kanten aanzienlijke exportproblemen ondervinden," zegt de importeur.
"Als de situatie aanhoudt, verwachten we vanaf augustus de eerste tekenen van een tekort, vooral voor de Barhi-variëteit. De gevolgen zullen waarschijnlijk het grootst zijn in september en oktober, de maanden waarin de oogst en het exportseizoen op hun piek zijn. Verstoring van havenactiviteiten of teeltgebieden kan de keten aanzienlijk beïnvloeden," vervolgt hij.
De importeur verduidelijkt dat Israëlische Barhi dadels, die gevoelig zijn voor lange transittijden, via de lucht worden geïmporteerd, terwijl Iraanse Mazafati dadels over zee aankomen. "Het luchtruim is momenteel gesloten, wat vooral gevolgen heeft voor Barhi dadels. Als in augustus meer vliegtuigverbindingen wegvallen, is een tekort zeer waarschijnlijk. Aan de Iraanse kant hebben sommige rederijen bezorgdheid geuit over veiligheidsrisico's bij import uit de regio, maar tot nu toe zijn dit slechts voorzorgsmaatregelen. De situatie ontwikkelt zich en is moeilijk te voorspellen."
© Daktyli.plMazafati dadels uit Iran
Al Amoodi bevestigt dat er al inspanningen worden gedaan om een schaarstescenario te voorkomen: "Bij Daktyli.pl hebben we altijd de veerkracht van de keten vooropgesteld. Vanaf het begin hebben we ervoor gezorgd dat we niet afhankelijk zijn van één enkele bron. We importeren al dadels uit verschillende landen, waaronder Jordanië, Egypte, Saudi-Arabië en Zuid-Afrika. Om het risico van een tekort uit Iran te beperken, zijn we in onderhandeling met Pakistaanse telers om Iraanse Sayer dadels te vervangen door Pakistaanse Aseel dadels, een vergelijkbare variëteit tegen een vergelijkbare prijs. Het vervangen van Mazafati dadels is echter niet mogelijk, omdat ze voornamelijk in Iran worden geteeld. Voor Israëlische dadels bereiden we ons voor om indien nodig de import uit andere bronnen te vergroten. Landen als Jordanië en Egypte vormen goede alternatieven, aangezien zij soortgelijke variëteiten telen, met name Medjool en Barhi, en al een goed gevestigde exportinfrastructuur hebben. We staan ook in contact met leveranciers in Saoedi-Arabië en Zuid-Afrika die dadels van hoge kwaliteit produceren en kunnen helpen indien nodig."
In het scenario van een tekort, waarbij in augustus een duidelijker beeld verwacht wordt, is dat niet de enige mogelijkheid. "We verwachten ook een prijsstijging dit seizoen als gevolg van logistieke factoren, mocht de situatie in de Straat van Hormuz zich op vergelijkbare wijze ontwikkelen als in de Straat van Bab Al Mandab, of als luchtvracht vaker wordt opgeschort. Logistieke kosten zijn uiterst gevoelig voor de veiligheidssituatie en ik verwacht dat de kosten zullen stijgen," besluit Al Amoodi.
Voor meer informatie:
Mohammed Al Amoodi
Daktyli.pl
Tel: +48507665861
shop@daktyli.com
www.daktyli.pl