Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Eussifruit, Heerlen

© Primeur

In Primeur nummer 5 van 30 oktober 1987 vertelt de heer Ger Meijers over de geschiedenis van het bedrijf Eussifruit in Heerlen, waar hij directeur is. De redactie legt hem het vuur aan de schenen met vragen over duurzaamheid in transport en verpakkingen.

Uit de oude doos: Eussifruit, Heerlen

Op een van de grote industrieterreinen van Heerlen staat het complex van Eussifruit. De totale bedrijfsoppervlakte omvat 15.000 m², waarvan 5.000 m² bebouwd is. Hiervan nemen de bananencellen en de koelcellen 2.500 m² voor hun rekening. "We zitten hier vanaf 1972. Het bedrijf hebben we in 1964 van de heer Eussen overgenomen", zo zegt de heer Ger Meijers. "Mijn broer Jo was toen 23 jaar en ik 20 jaar. De heer Eussen was nog enkele jaren aan de zaak verbonden.

© Primeur
Directeur de heer Ger Meijers

In de stad hebben we nog 8 jaar gezeten. Door de opkomst van het grootwinkelbedrijf, moesten we hierop inspelen, zodat de ruimte in de stad voor ons te klein werd". Bij Eussifruit werken thans 60 personen en er rijden 15 zware vrachtwagens de goederen naar de klanten. "Het grootwinkelbedrijf wilde van ons het gehele gamma, zodat we, als we mee wilden blijven doen, hierop in moesten spelen, zodoende moesten we het gehele groentengamma en de exoten naast ons fruitassortiment opnemen.

Export
We leveren niet alleen aan het binnenland, maar ook naar West-Duitsland. Van hetgeen naar Duitsland gaat is ongeveer 60% Nederlands produkt. Soms gaan er veel Belgische produkten mee. De Belgische bloemkool is momenteel van belang. We brengen ook in Duitsland de produkten rechtstreeks naar de handel, en ook naar de districtcentrales. Deze verzorgen dan zelf de distributie. De exoten nemen zowel in het binnen- als in het buitenland een steeds grotere plaats in."

© Primeur
Grote parking

Spanje
Al vele jaren importeert Eussifruit rechtstreeks uit Spanje. "Wekelijks voeren we ongeveer 10 wagons citrusfruit in, mandarijnen en sinaasappelen. De sinaasappelen importeren we in 10 kilo en 15 kilo verpakkingen in, maar de vraag naar 10 kilo zal ook dit jaar weer toenemen. De 10 kilo-verpakking is uitermate voor de grote maten geschikt. De presentatie is erg goed", zo zegt de heer Ger Meijers.

Nieuwe kleinverpakking
"Van de totale aanvoer komt ca. 60% in kleinverpakking aan, 20% in kistjes van 15 kilo en 20% in kistjes van 10 kg. We zijn bezig met een nieuwe kleinverpakking. Ik schat dat de kosten er van ongeveer 50% bedragen van de plastic draagtassen."
We vragen de heer Ger Meijers zijn mening over de Spaanse houten kistjes of deze niet beter door kartons vervangen kunnen worden. "De huidige Spaanse verpakking ervaar ik als ideaal. Wat de sterkte van het materiaal betreft voldoen ze in alle opzichten. Ze zijn tevens goed stapelbaar. Verder is de presentatie goed. De koopman ziet direct wat hij koopt. Voorts wijs ik er op dat ook de Turken en de Grieken op deze verpakking zijn overgegaan. Als het prijsverschil tussen hout en karton in de toekomst te groot zal worden, zullen de Spanjaarden wellicht overwegen om tot kartons over te gaan, maar zo ver is het zeker nog niet."

De volgende vraag gaat over het eenmalige fust. Het huidige kistje kost ongeveer 1,60 of BF 29. Dit betekent dat er per vrachtwagen 1400 x ƒ 1,60 = ƒ2240 of BF 40.320 aan fust betaald wordt dat na gebruik wordt vernietigd. Ziet u geen betere methode zoals plastic bakken, die in de E.E.G. vele malen gebruikt kunnen worden? "Elke week importeren wij 10 wagens waarvoor we globaal genomen ƒ 22.500,00 of BF 403.000 aan fust betalen dat slechts eenmaal gebruikt wordt. Hier is eigenlijk sprake van kapitaalvernietiging. Alleen wanneer dit goed georganiseerd wordt en dan denk ik aan interlandelijk overleg, kan dit een goede oplossing zijn."

© PrimeurHet moderne kantoorpand

Transport per koelschip
De volgende vraag die we voorleggen is: wat denkt u van het transport van Spaanse sinaasappelen per koelschip, nu de koeling op de schepen geperfectioneerd is. Dit is toch veel goedkoper? Zelfs het kiwifruit uit Nieuw-Zeeland en druiven uit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika en ander fruit dat enkele weken onderweg is, komt in goede conditie aan.
De heer Meijers antwoordt: "Het Spaanse fruit dat in goede conditie verladen wordt zal zeker ook in een goede staat hier aankomen. Het fruit dat met koelschepen uit andere continenten naar Europa verladen wordt, komt vrijwel altijd goed aan. We moeten niet vergeten dat het fruit, als het in de haven ligt, ook weer naar de plaats van bestemming moet worden vervoerd. Een kostenvergelijking zal uit kunnen maken wat de beste vervoersmethode is. Het gaat niet altijd om de vervoersprijs van het fruit, maar om de conditie en dit laatste mag wel wat meer benadrukt worden, want ook vers fruit kan in een slechte conditie arriveren."

Nieuwe seizoen
"Nu de Spaanse oogst zo'n 20% groter zal uitvallen, zullen wij ook veel meer dan in andere jaren doen. Dit zal gedeeltelijk ten koste van andere sinaasappelen gaan. Naast de binnenlandse markt exporteren we naar Duitsland, maar ook naar de Belgische markt gaat onze belangstelling uit. Wat ons topmerk Ginero betreft zijn we doende deze via een structurele afzet op de Belgische markt te verkopen. Uiteindelijk zitten we er slechts enkele kilometers van verwijderd en komen onze vrachtwagens er elke dag," zo besluit de heer Meijers.

© Primeur

Bron: Primeur | Tweede jaargang | Nummer 5 | 30 oktober 1987

Gerelateerde artikelen → Zie meer