Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Nieuw-Zeelandse kiwi's

In Primeur nummer 25 van 12 juni 1987 met special Nieuw-Zeelandse kiwi's en appelen, een artikel over Fibe-Trade dat kiwi's uit Nieuw-Zeeland importeerde. Op de voorpagina een grote advertentie van Hagé International, omdat ook zij kiwi's uit Nieuw-Zeeland verhandelden.

Deze voor die tijd enigszins nieuwe fruitsoort werd als volgt geïntroduceerd in het Redactioneel:

© Primeur

De opmars van de Nieuw-Zeelandse kiwi's
Rond 1910 kwam in Nieuw-Zeeland de Chinese kruisbes uit China. In de loop der jaren is deze veredeld. Het resultaat er van zien we in de winkels, op de markten en op onze fruitschalen liggen. Eerst moesten er vele tientallen jaren over heen gaan, om te erkennen, dat deze Chinese kruisbes, laten we hem maar kiwi noemen, in het beste land ter wereld aankwam. Deze vrucht tiert welig in de vulkanische grond, daar waar het klimaat het meest ideaal is, circa 2000 uren zon per jaar en goede temperaturen, met af en toe een fikse regenbui en alsof het niet op kan, tegen de oogsttijd een paar nachtvorsten. Wat Spanje voor de sinaasappelen is, Florida voor de grapefruit, Holland voor het Bintje, Frankrijk voor de perziken en België voor de witlof, is Nieuw-Zeeland voor de kiwi's.

Deze begrippen zijn in de loop der tijden ingeburgerd. Het produkt is identiek aan het land. Nergens is er een beter produkt, welke pogingen reclamemakers ook aanwenden om een zelfde produkt uit een ander land aan te bevelen. De reclamemakers zijn niet in staat, tot wat een bepaalde grondsoort en bepaalde klimatologische omstandigheden zonder moeite wel kunnen. Het produkt moet vanaf het begin het zaad van de roem in zich dragen wil het op den duur een markt veroveren. Reclamemakers zijn dan alleen in staat het proces te laten versnellen. Dit proces zien we door de jaren heen bij de Nieuw-Zeelandse kiwi, waardoor nu gezegd kan worden dat deze vrucht in de wereld een naam heeft gekregen die niet meer weg te denken is. Deze vrucht uit Nieuw-Zeeland verovert het hart en de mond van de consument. De exportcijfers spreken voor zich. Dit jaar zal de oogst 40 miljoen bakjes zijn tegen ruim 28 miljoen vorig seizoen. Een exportstijging van 12 miljoen colli. Het heeft de gelijkenis van een Spaanse exportexplosie. Ondanks deze sublieme exportvergroting, staat Nieuw-Zeeland nog aan het begin van de weg.

Hagé, Barendrecht heeft nu directe importen van Nieuw-Zeelandse kiwi's
Hagé Barendrecht behoort tot een van de grootste fruitimporteurs van Nederland. Er wordt veel uit de zuidelijke EG-landen geïmporteerd, maar ook uit Nieuw-Zeeland. "Vanwege ons breed assortiment en de grote omzetten die we hebben, zijn we blij, dat we panellist van Nieuw-Zeelandse kiwi's zijn geworden. We verwachten ca. 60.000 bakjes, maar nu staat al vast, dat we hiermee niet toekomen. Voor ons bedrijf is dit kwantum veel te klein. De kiwimarkt is duidelijk een groeimarkt. Het eind hiervan is de eerste jaren zeker nog niet in zicht. Door de jarenlange ervaring die we met kiwi's hebben, weten we dat de Nieuw-Zeelandse onbetwist wat de kwaliteit betreft bovenaan staan."

© primeurDe heer Jan de Leeuw, de verantwoordelijke man voor de kiwi's bij Hagé Barendrecht

"De oorzaak hiervan is het klimaat. Een perfecte exportorganisatie zorgt ervoor dat het fruit hier in goede conditie aankomt. In oktober komen de Griekse. Deze verhandelen wij tot februari. Onze omzet hiervan is ca. 400.000 bakjes. Eerst daarna gaan we over op de Franse en Israëlische," zo besluit de heer Jan de Leeuw.

Fibe-Trade N.V. krijgt meer kiwi's uit Nieuw-Zeeland
Direct tegenover de veiling Haspengouw te St. Truiden ligt het moderne kantoorpand van Fibe-Trade N.V. met daarachter de koelcellen. Het nog jonge bedrijf is in 1973 door de heer Nic Fissette opgericht. Voor die tijd was hij directeur van een bekend im- en exportbedrijf. De heer Fissette sr. heeft de algehele leiding. Hij wordt hierbij geassisteerd door zijn beide zoons Tony en Ludo. De 33-jarige Tony Fissette is de verantwoordelijke man van de kiwi's, terwijl Ludo samen met de heer R. Bels het beheer heeft over de Nieuw-Zeelandse appels en peren. Het fruit dat uit Nieuw-Zeeland komt is een belangrijke pijler voor Fibe-Trade. Daarnaast wordt er veel fruit geïmporteerd uit Turkije, voornamelijk sinaasappelen, grapefruit en citroenen. Voorts importeert men Chileense druiven, kersen en nectarines. Naast de import, exporteert Fibe-Trade Belgisch fruit naar de buurlanden West-Duitsland en Frankrijk.

© Primeur

Kiwi's uit Nieuw-Zeeland
Fibe-Trade is een van de belangrijkste importeurs van kiwi's uit Nieuw-Zeeland. "We hebben ongeveer 30% van de totale aanvoer in handen gehad en zullen dit percentage ook in het nieuwe seizoen zeker handhaven. Vorig seizoen importeerde België 780.000 trays, dat kwantum wordt dit jaar verhoogd tot 1 miljoen colli. Hiervan krijgen wij naar schatting 300.000 colli. Wat voor ons een belangrijk grotere verkoop betekent. We zullen dit kwantum ook nodig hebben, want in het verleden moesten we steeds bij de collega's bijkopen", aldus de heer Tony Fissette. In de eerste boot, het m.s. Ariaki Reefer, hadden we 25.000 colli en deze zijn allemaal weg. Doordat de consument elk jaar het kiwi-fruit beter gaat kennen, stijgt de ver-koop in België sterk. De consumptie in België ligt al aanmerkelijk hoger dan in bijvoorbeeld Nederland wat met zo'n 15 miljoen inwoners 800.000 trays krijgt, terwijl België met ongeveer 10 miljoen inwoners een miljoen colli ontvangt."

De verkoop vindt plaats via de gebruikelijke kanalen. Een groot gedeelte levert Fibe-Trade aan het grootwinkelbedrijf, terwijl men ook vele grossiers tot klant heeft. "Onze klanten zitten door geheel België, zo vertelt de heer Tony Fissette ons. "Het merk dat we verkopen is FRUITFED. Dit is een goed merk. Zelden of nooit krijgen we klachten van klanten."

© Primeur

Campagne
De verkoopcampagne zal zich dit seizoen hoofdzakelijk op de consument richten. Deze campagne wordt georganiseerd en betaald door de New Zealand Kiwi-Fruit Authority. In de maanden juni tot en met september wordt er een intensieve promotie op de weekmarkten gevoerd. Presentatrices zullen dan folders uitdelen aan het publiek. In het vakantieseizoen, de maanden juli en augustus, wordt er extra aandacht besteed aan de kustplaatsen. De kiwi's worden verder het gehele seizoen gepromoot in de supermarkten.

Op de vraag of ook de groentewinkels hun aandacht krijgen, wordt bevestigend geantwoord. "Ook dit jaar organiseren we weer iets. Het vorig seizoen hadden we onder de winkeliers een fotowedstrijd georganiseerd. De 10 beste inzenders kregen een gastronomisch weekend in Knokke aangeboden. De deelnemers waren hier erg enthousiast over."

© Primeur
Het kantoorpand met het koelhuis

Concurrentie
Fibe-Trade hoopt het prijsniveau van vorig jaar te kunnen handhaven. "Wanneer in oktober/november de Franse en Griekse kiwi's arriveren, dan maken we vanwege de goede kwaliteit nog meer. Bovendien is de naam kiwi zo ingeburgerd dat de consument direct aan Nieuw-Zeelandse denkt. De weekmarkten en de groente- en fruitstands langs de autowegen verkopen nu ook eerste klas fruit. Aanvankelijk hadden ze een flinke achterstand ten aanzien van de supermarkten, maar die hebben ze snel weggewerkt. Vorig jaar hebben ze opvallend veel verkocht." Tenslotte zegt de heer Tony Fissette nog: "Dankzij de enorme uitbreiding van het areaal over de gehele wereld is het kiwi-fruit het fruit van de toekomst omwille van de vitamine C en de duizend en één mogelijkheden die het bezit."

Bron: Primeur | Jaargang 2 | nummer 25 | 12 juni 1987