Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Direct Source International bouwt aan nieuw specialisme

“Binnen enkele maanden vier verschillende dadelsoorten onder het Dulcissima-merk”

Tholen - Bij Direct Source International (DSI) ligt de focus op druiven en citrus, maar het bedrijf laat zich daar niet toe beperken. "We zijn een echte citrus- en druivenspecialist, maar we weten dat we nieuwe specialismen in de markt kunnen zetten. Zo voeren we inmiddels jaarrond kiwi's en richten we ons nu ook op uitbreiding van ons dadelassortiment", vertelt Geke van der Ven, marketing manager bij DSI.

"Al ruim 10 jaar voeren wij actief de Mazafati-dadels onder ons eigen merk Dulcissima. De laatste jaren zien we steeds meer groei in deze categorie, waardoor we sinds twee jaar het dadelassortiment onder ons Dulcissima-merk stapsgewijs aan het uitbreiden zijn. De groeiende vraag naar dadels en de jarenlange relaties in Namibië en Marokko brengt een win-win. Door toevoeging van de kwalitatief hoogwaardige Medjool-dadels aan ons assortiment, naast de reeds vertrouwde Mazafati-dadels, voeren we nu twee soorten dadels jaarrond. Dit samen met het intern hebben van veel dadelkennis en de sterke relaties met solide leveranciers groeit DSI inmiddels uit tot dadelspecialist", vervolgt Geke.

Binnen enkele maanden vier soorten onder Dulcissima-merk
"De Medjool vergt een specifieke manier van opslag en met de spreiding van de Marokkaanse dadels in het Europese seizoen en de Namibische dadels in het overzeese seizoen kunnen we een constante aanvoer en kwaliteit garanderen. Vorig jaar zijn we gestart met de Marokkaanse aanvoer, maar we hadden al snel een stijgende lijn te pakken", vertelt Aissam Bennahou, productmanager bij DSI. Op de vraag of hij nog een verdere uitbreiding voorziet in het dadelassortiment, antwoordt Aissam: "Zeker! We zullen binnen nu en een aantal maanden vier verschillende dadelsoorten gaan aanbieden onder het Dulcissima-merk in diverse verpakkingen."

"Het merk Dulcissima staat voor een met zorg geselecteerd product met een onderscheidende smaak en uitstekende kwaliteit, maar ook met eerlijke en duurzame teeltwijze. Alle dadel-variëteiten onder het merk Dulcissima voldoen uiteraard aan GLobalGAP- en sociale certificeringen. Dit alles bij elkaar betekent voor de consument volop genieten van de Dulcissima-dadels", vult Geke nog aan.

Genieten van vers en gezond fruit
Het gros van de dadels zet DSI momenteel af richting de (Nederlandse) supermarktketens, waar het een speciale, internationale retailverpakking voor heeft ontwikkeld. "Maar we zien dat de dadelmarkt voor meerdere kopersgroepen in ontwikkeling is en we hebben contacten met retailers binnen heel Europa", aldus Aissam. "Zo is de Mazafati-dadel ideaal voor combinaties in smoothies en gerechten, terwijl de Medjool-dadel meer als een premium lekkernij wordt gepositioneerd. Het mooie is dat we met de verschillende soorten alle kopersgroepen met een eigen budget een dadel naar voorkeur aan kunnen bieden."

"Daarbij zitten er twee belangrijke drijvers achter de groeiende dadelconsumptie, namelijk de toename van de bevolkingsgroei in allerlei culturen, maar ook het gezondheidsaspect van de dadels met haar natuurlijke suikers als energiebron. Dat speelt de consumptie in de kaart", vervolgt Geke. Er is dus een bredere kopersgroep die dadels zijn gaan waarderen en dat niet alleen in de Ramadan-periode, maar jaarrond. Zo'n 60% van de omzet van de dadels ligt in het AGF-schap, waar we met onze lijnen in druiven en citrus veel kennis en een logistieke lijn hebben. Daarnaast zijn er ook via de reguliere trading nog volop mogelijkheden richting de groothandels. Ruim 10% van de dadelomzet is afkomstig uit de internationale keukens en ook daar valt nog zeker omzetgroei te behalen.

Herkenbaarheid voor consument
De Mazafati-dadels zijn standaard beschikbaar in 500-gramsverpakking, net als de Medjool-dadels en deze variant wordt de komende tijd uitgebreid met een kiloverpakking en een 5 kg doos voor de groothandel. "Dulcissima is een herkenbaar merk dat we als DSI voeren. Door daarnaast met wisselende variëteiten en verpakkingen onder één uitstraling de markt op te gaan zullen we de herkenbaarheid van onze dadels snel verder vergroten", besluit Geke.

Voor meer informatie:
Geke van der Ven / Aissam Bennahou
Direct Source International
Keizersdijk 28
3291 CE Strijen
Tel: +31 (0) 786 74 91 91
[email protected] / [email protected]
www.dulcissima.nl/