Hoewel de voorkeur van de consument verschuift naar pitloze en kleinere variëteiten, blijven traditionele watermeloenen ook deze zomer een populair artikel in de Europese groothandel en retail.
Voor Daniele en Nadia Martucci, van het gelijknamige Italiaanse bedrijf, is de afzet onlangs bemoedigend van start gegaan. "Afgelopen vrijdag 21 juni hebben we de eerste beperkte volumes verzonden naar Duitsland, Frankrijk en Polen. De watermeloenen worden hier in het pakstation eerst geborsteld, gepolijst, op maat gesorteerd en van een sticker voorzien. In Oost-Europa verkiest men meloenen met een gewicht van 8 tot 10 kilo, in de andere landen gaat de voorkeur toch uit naar de grotere ballen, met een gewicht van 10-12 tot 15-18 kilo. Klanten kunnen kiezen tussen kartons of houten kisten als verpakkingsmateriaal. De watermeloenen zijn van het ras Melania en zullen tot eind september beschikbaar zijn."
"Traditionele watermeloenen doen het nog steeds goed, ondanks het feit dat rassenvernieuwing het koopgedrag van de consument verandert. De meestal lagere prijzen in vergelijking met andere rassen en de mogelijkheid om ze in partjes aan te bieden, verzachten de zwakke punten van de grote watermeloenen, zoals bijvoorbeeld uitdagingen bij het transport. Nu is het aan het weer om de vraag te stimuleren."
Kenmerkend voor de start van het nieuwe seizoen zijn de kleiner dan gebruikelijke maten. "De eerste partijen hebben een gemiddeld gewicht van 9-10 kilo, maar dat zal de komende weken verbeteren. De knapperige korrel en het hoge suikergehalte blijven gewaardeerd en helpen ons om de concurrentie van Marokkaanse en Griekse watermeloenen het hoofd te bieden. Op dit moment liggen de telersprijzen rond de €0,40 per kilo."
Voor meer informatie:
Martucci Srl
Via Chiatona
74016 Massafra (TA) – Italië
Tel: +39 338 2620262
[email protected]
martucci.info