Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peru serie - deel 18

Volgend jaar te openen nieuwe haven bij Lima biedt fruitexporteurs perspectief

Begin volgend jaar worden de eerste schepen verwacht in de nieuwe haven van Chancay, zo'n 70 km ten noorden van de Peruaanse hoofdstad Lima. Cosco Shipping Ports, dat meer dan 300 ligplaatsen in 38 havens beheert, niet alleen in China, maar ook in de Verenigde Arabische Emiraten (Abu Dhabi), Griekenland (Piraeus), België (Zeebrugge) en Spanje (Valencia), steunt op zijn uitgebreide ervaring om een nieuwe haven te bouwen die Peru, en bij uitbreiding de buurlanden, zal verbinden met de Aziatische markt via een directe route waarvan de transittijd niet meer dan 27 dagen zal bedragen, vergeleken met de huidige 38-40 dagen. "Op dit moment is slechts 10% van de Peruaanse agro-export bestemd voor het Verre Oosten, voornamelijk vanwege de lange duur van het zeetransport", zegt Alonso Guinand, hoofd marketing bij Cosco Shipping Ports.


Alonso Guinand op de kade waar koelschepen en vissersboten gelost kunnen worden

Geschikt voor 's werelds grootste containerschepen
De nieuwe haven, die in deze eerste fase van de bouw vier overslagplaatsen zal tellen, waarvan er twee zijn uitgerust om de grootste containerschepen ter wereld te ontvangen, met een capaciteit tussen 18.000 en 21.000 TEU, en die tot 960 reeferplugs zal tellen, zal deel uitmaken van de Special Economic Zone Chancay-Ancón-Callao, die de megahaven van Chancay, het industriepark van Ancón, de haven van Callao en de luchthaven van Lima omvat.

Het project, dat volledig privé is, waarbij het Chinese bedrijf Cosco 60% van de aandelen bezit en Volcan Compañía Minera 40%, wordt uitgevoerd door twee bedrijven in onderaanneming, beide uit China, waarvan het ene verantwoordelijk is voor de bouw van het operationele gebied en het toegangscomplex en het andere voor de bouw van een tunnel die deze twee gebieden met elkaar verbindt. Zeventig procent van de werknemers zijn Peruanen.

Automatisering en digitalisering
Vanaf de Pan-American Highway leiden vier rijstroken – twee inkomende en twee uitgaande – naar het ingangscomplex, waar twee scanners de inhoud van 100% van de exportcontainers zullen controleren. Het scannen duurt minder dan een minuut per vrachtwagen. De voertuigen hoeven niet te stoppen, ze moeten alleen maar afremmen. En terwijl in andere zeehavens de douane-inklaring en fytosanitaire controles worden uitgevoerd op punten buiten het havencomplex, hebben in Chancay zowel de douane als de Peruaanse agrarische gezondheidsdienst (Senasa) hun faciliteiten binnen het complex. "Er kan immers veel gebeuren tussen externe controlepunten en het havengebied", waarschuwt Alonso Guinand.

"Bovendien zullen er, afgezien van de chauffeurs voor wie er een parkeerplaats is met ongeveer 200 plaatsen, nauwelijks mensen zijn die in de buurt van de exportgoederen komen, omdat de containers zullen worden verplaatst door autonome voertuigen, portaalkranen en STS-kranen die op afstand worden bediend door operatoren in de controletoren", legt het hoofd marketing van Cosco Shipping Ports uit. De elektriciteit wordt geleverd door hernieuwbare energiebronnen.


Zo ziet het er vanaf volgend jaar uit. Links de graanterminal, in het midden de containerterminal en rechtsboven de terminal voor reeferschepen en vissersboten.

Bouw in vier fasen
De bouw van de haven zal worden uitgevoerd in vier fasen, die na voltooiing elf terminals voor containerschepen en vier multifunctionele terminals zal omvatten. De geplande opleverdatum voor de vierde fase is over ongeveer 15-20 jaar, afhankelijk van de vraag en van de verbinding met het achterland. Vooral de wegverbinding met het westen van Brazilië, een belangrijk gebied voor de productie van soja, rijst en vlees, is nog voor verbetering vatbaar, met name het gedeelte in Brazilië. Bijkomende wegenwerken moeten een soepeler en vlotter verkeer naar deze nieuwe logistieke hub aan de westkant van Zuid-Amerika mogelijk maken. De transittijd voor Braziliaanse exportproducten, die momenteel 50-55 dagen bedraagt voor Aziatische bestemmingen, zou teruggebracht kunnen worden tot slechts 27 dagen over zee, plus drie dagen over de weg vanuit Brazilië naar de haven van Chancay.


De tunnel van de aankomstterminal loopt onder het stadje door naar de zee

Feederdiensten vanuit het noorden van Peru
De meeste containers die bestemd zijn voor China worden momenteel geladen in de haven van Callao, vlak bij Lima, waar echter geen directe route naar Azië is. Voor fruit uit het noorden van Peru, Ecuador en Colombia, maar ook voor goederen uit Chili, zijn er in de toekomst feederdiensten gepland naar de haven van Chancay. Volgens de marketingdirecteur kan het aandeel van groenten en fruit in de totale hoeveelheid goederen die geladen zullen worden in de nieuwe haven van Chancay oplopen tot 30%. "Grondstoffen uit de mijnbouwsector zullen niet in bulk worden geladen, maar in containers."


Hier komen binnenkort de containerkranen te staan. Volgend jaar zal de Chinese president Xi Jinping de terminal openen.

Op de WSA3-dienst, die verschillende havens in China verbindt met havens in Mexico, Peru en Chili, zal de huidige halte in de haven van Callao vervangen worden door een halte in de haven van Chancay. Daarnaast komt er een nieuwe rechtstreekse dienst tussen Chancay en Shanghai met één aankomst per week. De werkzaamheden van het project, waarvan de eerste plannen teruggaan tot 2009, werden in 2018 opgestart. Er is een investering van ongeveer 3,6 miljard dollar gemoeid met de uitwerking van de vier geplande fasen.


Situatie eind april 2024

Voor meer informatie:
Alonso Guinand (Commercieel & Marketing Manager)
COSCO Shipping Ports Chancay Peru S.A.
Av. Manuel Olguín 375
Surco (Lima) – Peru
Tel: +511 3213060
Tel: +51 905 454 668
[email protected]

Publicatiedatum: