Na een uitdagend 2023 is de reeferscheepvaartsector 2024 begonnen met verbeterde omstandigheden, gedreven door overvloedige oogsten op het zuidelijk halfrond. Volgens Drewry's Reefer Shipping Forecaster ziet de sector een positieve verschuiving, wat mogelijk het einde markeert van twee jaar van achteruitgang. De Zuid-Afrikaanse citrusoogst zal naar verwachting aanzienlijk bijdragen aan de groei, dankzij de introductie van nieuwe boomgaarden en gunstige teeltomstandigheden. De Nieuw-Zeelandse kiwisector zal, ondanks een trage start, naar verwachting sterk herstellen in de loop van het jaar.
De sector heeft ook een positieve start gezien in de vlees- en bananenhandel, met een groei in de enkele cijfers op jaarbasis. Deze stijging van de export van belangrijke grondstoffen gaat gepaard met een daling van de vrachttarieven voor koelcontainers, nu de scheepvaartmaatschappijen zich aanpassen aan de post-pandemische omstandigheden en de overcapaciteit aanpakken. Ondanks initiële tariefverhogingen in het eerste kwartaal van 2024 als gevolg van geopolitieke spanningen, zullen de tarieven naar verwachting verder dalen in de loop van het jaar.
De veerkracht van de containervaart, ondanks vertragingen en achterstanden, vooral bij het Panamakanaal, is opmerkelijk. Langetermijnovereenkomsten hebben ervoor gezorgd dat zendingen voorrang krijgen, waardoor de planning beter kan worden aangehouden. Bovendien wordt verwacht dat de verbeterde regenval in Centraal-Amerika de doorvoeromstandigheden in het kanaal zal verbeteren, hoewel het waterpeil onder het historisch gemiddelde blijft.
Drewry verwacht dat de positieve trends in de export en de voortdurende verlaging van de vrachttarieven zullen bijdragen aan een groei van de wereldwijde overzeese reefervolumes van meer dan 1% j-o-j in 2024.
Bron: hellenicshippingnews.com