Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Miguel Martínez, Orvipal:

"De vervoerder is vaak het eerste contact dat de klant heeft met Spaanse teler"

Koeltransport speelt een belangrijke rol in het succes van internationale handel. Zeker nu de groente- en fruitteelt in de Spaanse regio Murcia blijft groeien, zijn ook de koeltransportbedrijven meegegroeid. De producten zijn soms twee à drie dagen onderweg naar Nederland, of vier tot vijf dagen richting Oekraïne. Voor veel klanten is de chauffeur het eerste contact met de Spaanse teler, en daarmee een belangrijke schakel in de keten.

José Miguel Martínez, exportmanager bij Orvipal, kent het klappen van de zweep. "In de zomer is het iets rustiger, maar stil ligt het nooit", zegt hij. Het bedrijf uit Murcia schakelt naadloos over van de ene teelt naar de andere. "We zijn net klaar met citrus, paprika en broccoli. Nu zitten we in het seizoen van aardappelen, meloenen, watermeloenen en steenfruit."

Niet alleen supermarkten worden beleverd. Ook groothandelaren in bijvoorbeeld Dresden of het Ruhrgebied zijn vaste afnemers. "Duitsland, Nederland, België, Italië en Tsjechië zijn onze voornaamste markten."

Maar transport is zelden voorspelbaar. "Zodra een vrachtwagen vertrekt, kunnen er allerlei dingen gebeuren die we niet in de hand hebben", legt Martínez uit. "Wegblokkades in Frankrijk door protesten tegen het Europese landbouwbeleid, of extreme weersomstandigheden zoals de stortregens in Valencia in oktober 2024, dat dwong ons zelfs twee maanden lang tot omrijden."

"Wij moeten balanceren tussen een laadplaats die afhankelijk is van het weer en een supermarkt in Duitsland die op tijd geleverd wil krijgen. Als transporteur moet je dan simpelweg presteren."

Martínez weet waar hij over praat. "Ik ben zelf begonnen als chauffeur", zegt hij. "Ik herinner me nog die kerst in het Verenigd Koninkrijk. We stonden met een groep vrachtwagens vast en hebben toen maar samen Kerst gevierd, zo goed en zo kwaad als het ging. Het transportvak is zwaar, maar je leert er veel van. Het laat je de wereld zien. En uiteindelijk hou ik me liever vast aan het positieve. Dat houdt je in beweging en zo blijf je van waarde voor je klant."

Voor meer informatie:
José Miguel Martínez (export sales manager)
Orvipal
Mob: +34 611 69 50 51 (Spanje)
[email protected]
www.orvipal.com