In de eerste weken van 2024 merkte de maritieme sector een daling van 21% op in de vrachtvolumes die de Golf van Aden en de Rode Zee doorkruisten, als gevolg van een aanzienlijke vermindering van het aantal binnenkomende schepen. Deze verschuiving wordt voornamelijk toegeschreven aan de groeiende bezorgdheid binnen de maritieme gemeenschap over vijandigheden die worden geïnitieerd door Houthi's, wat heeft geleid tot een strategische vermijding van de regio. Opmerkelijk is dat sinds november 2023 Houthi-rebellen hun maritieme agressie hebben opgevoerd, waardoor de meerderheid van de container- en gastankers gedwongen werd om deze wateren vanaf december te vermijden, met een duidelijke afname van de doorvaartactiviteit die werd waargenomen in januari.
De statistieken van februari tonen een opmerkelijke daling van 50% en 37% in scheepstransits door respectievelijk de Golf van Aden en het Suezkanaal, in vergelijking met het voorgaande jaar, waarbij containerschepen een afname van 70% ervaren. De cruciale rol van het Suezkanaal, dat voorheen ongeveer 10% van de wereldhandel vertegenwoordigde, onderstreept de aanzienlijke impact van deze verstoringen. De daaruit voortvloeiende logistieke uitdagingen hebben de import-exportcapaciteiten van regionale landen aanzienlijk beperkt, waardoor zij gedwongen worden alternatieve routemogelijkheden te overwegen, zij het tegen verhoogde kosten en logistieke complexiteit.
Internationale coalities geleid door de VS en de EU hebben maritieme operaties opgezet die gericht zijn op het verbeteren van de navigatieveiligheid in de Rode Zee. Ondanks deze inspanningen blijft het beëindigen van de vijandigheden ongrijpbaar, waardoor er een schaduw van onzekerheid over de maritieme toekomst van de regio hangt.
Bron: bimco.org