Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen zoals fruit. Conference peren en tropisch fruit behoorden naast Griekse yoghurt het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.
Foto: Picnic
Populaire AGF-producten als komkommers en bananen staan landelijk in de top drie van meest bestelde producten. Dat is ook in 2023 niet veranderd. Ook groenten als courgette, broccoli, avocado en paprika kwamen vaak in de digitale boodschappenmandjes terecht. Picnic zet aan het begin van elk nieuw jaar de snelste stijgers op een rij; de producten waar ten opzichte van een jaar eerder ineens veel meer vraag naar was.
Regionale verschillen
Overijssel heeft een grote voorkeur voor avocado’s en cherrytomaten, terwijl de appel-gembershot goed scoort in Gelderland. Limburgers bestellen liever bio flespompoenen. Groenten staan bovenaan in Zeeland, waar andijvie en hutspotgroenten populair zijn.
Trek in biologisch
De biologische producten van Picnic winnen aan populariteit en de lijn wordt daarom steeds verder uitgebreid. In de lijst van snelste stijgers staat appelsap troebel bovenaan, gevolgd door sinaasappelsap, en biologische maiswafels. Groenten staan ook dit jaar in het besteloverzicht van laatst toegevoegde producten. Klanten van Picnic hebben de mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen die ze in eerste instantie waren vergeten. Komkommers, courgette en bananen worden vaak op het laatste moment nog aan een bestelling toegevoegd.
Afgelopen jaar breidde Picnic zijn bezorggebied regionaal verder uit door een nieuwe hub te openen in Heemskerk en bestaande hubs te verhuizen naar grotere locaties. Hierdoor en dankzij de inzet van elektrische bezorgwagentjes met een grotere actieradius werd het mogelijk om nog meer huishoudens te bereiken binnen de bezorggebieden. Dat gebeurde onder andere in Veenendaal, Leiden, Oss en Roermond. In Utrecht werd zelfs een ‘superhub’ geopend. Met een oppervlakte van 5500 vierkante meter is het de grootste hub van Nederland. Van hieruit bezorgt de websuper bij ruim 200.000 huishoudens in de regio.
Bron: Picnic