Colombiaanse passie en Duitse precisie: dat zijn de twee hoekstenen van het merk Cata's van de start-up NativosFood uit Freiburg. Het echtpaar Adam Sikora en Catalina Montoya is gespecialiseerd in de productie en distributie van bakbananenchips en andere innovatieve voedingsmiddelen uit Zuid-Amerika. Het jonge bedrijf richt zich niet alleen op geselecteerde ingrediënten en traditionele recepten, maar ook op duurzaamheid en milieubescherming, legt Adam Sikora uit.
Het idee leidde afgelopen zomer tot NativosFood en het eigen merk Cata's. Door de Colombiaanse roots van de medeoprichter heeft het ondernemersechtpaar een speciale band met het Zuid-Amerikaanse land. "Op onze reizen viel het ons steeds weer op dat de bakbanaan in verschillende vormen werd gegeten op feestjes en familiebijeenkomsten. Zo ontstond het idee om het product naar Duitsland te halen en iets terug te geven aan het land Colombia. Dit basisidee leidde uiteindelijk tot de creatie van drie smaken, die we zelf hebben ontwikkeld. Het bijzondere aan deze zeezoutchips is de lepelvorm, waardoor ze uiterst geschikt zijn als snack met de bijbehorende saus, die we binnenkort ook gaan aanbieden." Oprichtersechtpaar Adam Sikora en Catalina Montoya samen met Yadir Salazar Mejia (m), ambassadeur van Colombia, op de Anuga van dit jaar. Hier werden de chips gepresenteerd op de gezamenlijke Colombiaanse stand op de openingsdag van de beurs.
De chips worden geproduceerd en verpakt op de plaats van oorsprong. "Duurzaamheid in de breedste zin van het woord is topprioriteit voor voor ons", vervolgt Sikora. "Er wordt bijvoorbeeld duurzame palmolie gebruikt. Ook het water dat nodig is voor de teelt wordt teruggevoerd in de kringloop. Daarnaast steunen we sociale projecten in Colombia en zorgen we voor CO2-compensatie en maken we deel uit van 'Saving the Amazon'. Bakbananen zijn nog steeds een relatief onbekend product in Duitsland. Vanwege de duurzaamheid en de vele voedingsstoffen zijn we echter overtuigd van het grote potentieel van het product."
Trouw aan het motto 'Der gute Laune Snack aus Südamerika' wordt het eigen merk Cata's lokaal geïntroduceerd in de supermarkten. En niet zonder succes: de veganistische en glutenvrije chips is al te vinden in veel Edeka-winkels. De volgende stap is om ook de bijbehorende dip te gaan leveren.
Het productassortiment uitbreiden en nieuwe markten openen
De start-up uit Freiburg vertrouwt op zowel B2B- als B2C-kanalen voor de afzet, want naast het leveren aan de retail heeft het ook een online shop voor particuliere klanten. "We werken al aan meer producten, maar we zitten nog in de opstartfase. Wat de afzetmarkten betreft, hebben we in eerste instantie onze zinnen gezet op de Duitse markt. Door onze ligging niet ver van de Franse grens zou de Franse markt ook interessant voor ons zijn. Maar dat is allemaal nog onzeker."
De bakbananenchips zijn verkrijgbaar in drie verschillende smaken: Sweet Chilli, Zeezout en Chilli Lime
Duurzaam handelen, een positief verschil maken
"We zijn er trots op dat we hoogwaardige, authentieke en vooral innovatieve producten aanbieden en tegelijkertijd duurzaamheid en milieubescherming bevorderen. Wij geloven dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om milieubewust en duurzaam te zijn, en we zullen ons blijven inzetten om positieve verandering teweeg te brengen," benadrukt het echtpaar unaniem.
Voor meer informatie:
Adam Sikora
Nativosfood
Postfach 5 13
D-79005 Freiburg, Duitsland
Tel.: +49 761 5928838
info@nativosfood.de
www.nativosfood.de