Spanje: Hoe Mercadona erin slaagde om in slechts drie maanden van een verlies in aandelen naar een historisch record te gaan Mercadona vindt zichzelf opnieuw uit. De Valenciaanse supermarktketen, die tot april vorig jaar marktaandeel verloor, heeft nu alle records gebroken door in augustus een marktaandeel van 27% te bereiken, "een ongekend niveau", merkte Bernardo Rodilla (directeur retail bij Kantar) deze week op tijdens de presentatie van een onderzoek naar de marktsituatie.
Kort voor de zomer van vorig jaar had Mercadona al een marktaandeel van 26% bereikt, maar sindsdien begon het gestaag marktaandeel te verliezen als gevolg van de gestegen voedselprijzen. En het probleem is, zoals Juan Roig, de directeur van Mercadona, afgelopen maart toegaf "dat we de prijzen flink hebben verhoogd". Hoewel hij de beslissing rechtvaardigde door te zeggen dat "als we het niet hadden gedaan, de catastrofe in de aanbodketen indrukwekkend zou zijn" kostte het hem het verlies van deelname.
Het keerpunt kwam, verzekert de Kantar-baas, toen het bedrijf in april de prijsverlaging aankondigde voor in totaal 500 producten, wat zijn klanten een geschatte besparing van meer dan € 200 mln zou opleveren tegen het einde van het jaar.
Bron: Nation World News
VK: Lidl heeft dit jaar winkels geopend en gesloten en streeft naar meer dan 1.100 winkels in het VK Hoewel er één Lidl-winkel sluit, is de retailer van plan om nog honderden vestigingen in Schotland, Engeland en Wales te openen. Ryan McDonnell, CEO van Lidl GB, zei eerder over de filiaalopeningen: "De afgelopen jaren zijn voor iedereen uitdagend geweest, maar we hebben duidelijk gemaakt dat we er meer dan ooit voor willen zorgen dat elk huishouden toegang heeft tot een Lidl-winkel. Daarom richten we onze blik op de toekomst, terwijl we blijven groeien en investeren in onze infrastructuur, terwijl we uitkijken naar meer vestigingen en locaties in het hele land."
Richard Taylor van Lidl GB: "Alleen al in de afgelopen drie maanden hebben we 15 nieuwe winkels geopend, meer dan welke andere retailer dan ook, en in 2022 verwelkomden we klanten in meer dan 50 nieuwe winkels. Maar daar laten we het niet bij. Onze visie is om in de toekomst meer dan 1.100 winkels te hebben, maar er is echt geen plafond aan onze ambitie of groeipotentieel. Wat belangrijk is, is dat we een strategische en duurzame aanpak hanteren om daar te komen."
Bron: GBNews
VK: Whole Foods Market UK introduceert nieuw proces voor assortimentsbeoordeling Whole Foods Market heeft een nieuw leveranciersproces in het VK uitgerold om de "nauwkeurigheid en efficiëntie van het opstartproces" te verbeteren. Het nieuwe proces is erop gericht om alle potentiële en bestaande leveranciers dezelfde kans te geven om hun producten op voorraad te krijgen in de zeven winkels van Whole Foods Market in het Verenigd Koninkrijk, met duidelijke eisen en tijdschema's. De stap is ook bedoeld om de retailer te helpen een groter assortiment producten aan zijn klanten aan te bieden.
Leveranciers zouden dankzij het proces een duidelijk tijdschema hebben voor het indienen van productvoorstellen voor specifieke categorieën en duidelijker gecommuniceerd worden ter voorbereiding op de introductie. Als een merk besluit om zich aan te sluiten als exclusieve leverancier zal Whole Foods Market uitgebreidere winkel- en marketingondersteuning bieden. Het indieningsproces blijft echter hetzelfde als voor andere leveranciers. De retailer verklaarde dat dit deel uitmaakt van zijn strategie om een gelijk speelveld te creëren voor alle merken die Whole Foods Market in hun assortiment willen opnemen.
Bron: Kamcity