Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marks & Spencer stapt over op papieren zakken

VK: Marks & Spencer stapt af van plastic zakken ten gunste van papieren zakken
Marks & Spencer heeft een aankondiging gedaan over hun tassenbeleid. "Onze klanten hebben ons altijd gepusht om voorop te lopen in de kwesties waar zij het meest om geven. Het verminderen van plastic tasjes voor eenmalig gebruik staat daar ook bij. Eerder dit jaar hebben we een 'Bring Your Own Bag' initiatief geïntroduceerd voor Click & Collect bestellingen in Kleding & Huishouding, dat jaarlijks meer dan 10 mln stuks plastic zal verwijderen, en in Voedingsmiddelen, waar het grootste deel van de plastic productverpakkingen wordt gebruikt, hebben we ons doel bereikt om dit jaar 75 mln stuks te verwijderen.
Vandaag de dag kiest meer dan 70% van de M&S klanten ervoor om hun eigen tas mee te nemen of helemaal geen tas te gebruiken als ze bij ons winkelen. Maar nu willen ze dat we verder gaan en een oplossing vinden die plastic vermijdt voor als ze toch een tas nodig hebben. Dus nemen we de laatste innovatie in M&S Food, die onze populaire rijst- en graanverpakkingen naar papieren zakken en dozen veranderde, waardoor 5,5 mln eenheden plastic werden verwijderd en we passen het ook toe op onze draagtassen. Vanaf vandaag zal elke winkel in het Verenigd Koninkrijk papieren tassen met het keurmerk van de Forest Stewardship Council (FSC®) bij kassa's aanbieden."
Bron: Marks and Spencer

Frankrijk: Carrefour maakt leveranciers te schande over 'krimp' door voorbeelden op schappen te labelen
Het is één ding om iets over krimp te weten. Het is iets anders om ervoor gewaarschuwd te worden in de supermarkt. "Shrinkflation' verwijst naar bedrijven die hun klanten minder van hun producten geven voor dezelfde (of hogere) prijs. Deze tactiek is in tijden van hoge inflatie wijdverbreid onder leveranciers van consumptiegoederen. Nu laat de Franse supermarktketen Carrefour er voorbeelden van zien voor het winkelend publiek, met etiketten in de schappen waarop staat: "Het volume of gewicht van dit product is afgenomen en de effectieve prijs van de leverancier is gestegen." Tientallen producten zijn sinds maandag voorzien van de labels, aldus Reuters.
"Het doel van het stigmatiseren van deze producten is om fabrikanten te kunnen vertellen dat ze hun prijsbeleid moeten heroverwegen," vertelde Stefen Bompais, directeur klantcommunicatie bij Carrefour, aan het persbureau. Carrefour gaat binnenkort jaarlijkse prijsonderhandelingen aan met Nestlé, Unilever, PepsiCo en andere eigenaren van bekende merken.
Bron: Yahoo Finance

VK: Lidl verkent voormalige Wilko-winkels in expansiestrategie
Ryan McDonnell, baas van Lidl, heeft onthuld dat zijn vastgoedteam "nauw contact" onderhoudt met de curator van Wilko over de mogelijke overname van een aantal voormalige winkels van de retailer. De CEO vertelde Retail Week dat de discountwinkel "zeer, zeer actief" is wat betreft zijn programma om nieuwe winkels te kopen. McDonnell voegde eraan toe dat er weliswaar nog niets was geregeld met de beheerders van PwC, maar dat Lidl "zeker altijd geïnteresseerd is in het bekijken van panden die aan onze eisen voldoen". De winkelketen hoopt 1.100 winkels te openen tegen het einde van 2025, na de opening van 50 supermarkten in het jaar tot 28 februari 2023.
Bron: Retail Gazette

VK: Aldi rolt zijn hoogste prijsverlagingen van het jaar uit op een reeks groente- en fruitartikelen
Aldi heeft de prijzen van producten als bananen, appelen, spinazie en courgettes verlaagd, evenals die van een aantal speciaal geselecteerde producten zoals zoete druiven. Aldi zei dat de laatste prijsverlaging de grootste is die het dit jaar heeft aangekondigd. Het bedrijf meldde dat 55 artikelen gemiddeld 11% in prijs zijn gedaald. In het afgelopen jaar hebben consumenten te maken gehad met stijgende prijzen voor levensmiddelen door een recordstijging van de inflatie. De inflatie van de levensmiddelenprijzen daalde in september tot 12,2%; het laagste niveau in meer dan een jaar en de zesde maandelijkse daling op rij - volgens gegevensanalistenbureau Kantar.
Kantar ontdekte echter dat 95% van de consumenten zich nog steeds zorgen maakt over de gevolgen van de stijgende boodschappenprijzen in het licht van de crisis rond de kosten van het levensonderhoud. Deze maand steeg de omzet van Aldi met 17,1%. Samen met zijn Duitse collega Lidl heeft Aldi nu 17,7% van de markt in handen.
Bron: Yahoo Finance