Tholen - Is de limemarkt een casino? Met die spraakmakende vraag startte Peter Bouman van Fruit Market International zijn presentatie op het Global Tropicals Congress. Immers, op de markt van limes kun je soms makkelijk geld maken, maar ook heel snel verliezen.
FMI is de grootste onafhankelijke importeur van limes van de EU. Peter schetste in zijn presentatie de Europese importmarkt die tussen 2012 en 2022 verdubbelde van 4.000 naar 8.000 containers op jaarbasis. Brazilië is de hoofdleverancier van de EU. Tussen 2012 en 2022 steeg dit aandeel zelfs van 58 naar 75%. Het aandeel Mexicaanse limes daalde van 35 naar 9%. Mexico werd vorig jaar zelfs voorbijgestreefd door Colombia. Peter verwacht dat Brazilië altijd de grootste aanbieder zal blijven. "Ook Spanje teelt limes, en die voeren we ook, maar zolang ze niet het tropische klimaat hebben om jaarrond te telen, zal Europa altijd om overzeese limes blijven vragen."
De toename van de limeconsumptie is volgens Peter goed te verklaren door het toenemende gebruik van limes in cocktails, de moderne keuken, maar ook in sapjes. De importeur benadrukte hoe gefragmenteerd de limemarkt is met nog een groot aantal kleinere producenten. "Ook grote exporteurs hebben daarom de kleine spelers nodig om hun containers en programma's te vullen. Wij willen ook juist zaken met deze kleinere telers blijven doen, anders worden de groten alleen maar rijker en de armen armer. "
Omdat de prijzen op de limemarkt zo fluctueren, zie je ook veel opportunisme van im- en exporteurs die bij een dure markt proberen hun graantje mee te pikken. Maar ook de tendens van retailers om door middel van tenders te komen tot prijsafspraken voor lange termijn noemde de importeur een gevaarlijke ontwikkeling. "Juist dat maakt de limemarkt een casino."
Peter en Rene Bouman van FMI met Donisis Spathis van de Orsero Group
Naast de logistieke verstoringen, durfde Bouman het ook aan om een ander kritiek aan te stippen, namelijk die van criminaliteit. "We zien dat er ook mensen met verkeerde intenties de limemarkt misbruiken. Daar ervaren wij de naweeën van, want hoewel ik er begrip voor heb dat de containers gescand moeten worden, kan het niet zo zijn dat hierdoor de containers een paar dagen in de Rotterdamse haven moeten blijven."
FMI zet volop in op data-analyses om de juiste beslissingen te nemen in de import. Ook marketing noemde Peter als een belangrijk speerpunt. "Wij geloven in specialisme en in een goede samenwerking in de keten. Want hoe je het ook wendt of keert, de fruitbusiness blijft people business en dat zal altijd zo blijven. En als je een goede samenwerking in de keten tot stand kan brengen, is de limemarkt geen casino, maar een fantastische markt om in te werken!"
Voor meer informatie:
Peter Bouman
FMI
Bijdorp-Oost 18A
2992 LA Barendrecht
+31(0)180 745 300
info@fmibv.nl
www.fmibv.com