De lage waterstand in het meer van Gatún verplichtte de Autoriteit van het Panamakanaal (ACP) om de passage van schepen te beperken tot 32 per dag en om de diepgang van de NeoPanamax sluizen met ongeveer twee meter te verminderen tot 13,41 meter. Dat zorgde tijdens de eerste week van augustus voor een gemiddelde vertraging van 15 tot 19 dagen per schip en enorme wachtrijen aan beide zijden van deze verbinding tussen de twee oceanen.
Hoewel het weer is beginnen te regenen in Panama, is het onwaarschijnlijk dat de autoriteiten op korte termijn de situatie zullen bijsturen en meer schepen zullen toelaten in het kanaal. Ze zijn zich immers bewust van de effecten van het meteorologische fenomeen El Niño, dat dit jaar waarschijnlijk een droger klimaat zal creëren in het Midden-Amerikaanse land.
De ACP meldt dat het volgend jaar tot $ 200 miljoen zou kunnen mislopen als de omstandigheden aanhouden.
Gevolgen voor tarieven
Peter Sand, hoofdanalist bij Xeneta, vertelde Splash dat het Panamakanaal op dit moment echt bepalend is in de markt voor containervervoer vanwege de potentiële impact die het kan hebben op de vrachttarieven en op de Amerikaanse import uit het Verre Oosten.
In de week van 1 augustus stegen de tarieven op de Azië-USEC-route met 3% tot $ 2.598 per FEU, volgens de Freightos Baltic Index (FBX). De Drewry World Container Index stelde voor de route Shanghai-New York op 3 augustus een wekelijks gemiddelde van $ 3.330 per FEU vast.
Bron: mundomaritimo.cl