Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vitasafe GmbH

"Ondanks groeiende markt geen verre klanten bedienen"

De markt voor kant-en-klaar fruit bevindt zich nog in de beginfase en vooral in Duitsland worden innovaties slechts langzaam en met scepsis geaccepteerd. "Het is een lang proces totdat een productinnovatie daadwerkelijk door de handel wordt geaccepteerd, op de juiste wijze wordt geplaatst en ook door de consument wordt geaccepteerd en gevraagd. Onze bestellingen nemen echter toe en we voelen steeds meer een trend naar gezonde voeding, waaraan groenten en fruit een belangrijke bijdrage leveren", zegt Tim Kroner, directeur van Vitasafe GmbH, gevestigd in het Duitse Selbitz.

De pandemie en de daaropvolgende oorlogssituatie in Oekraïne hebben het bedrijf slechts minimaal beïnvloed. Kroner: "Natuurlijk worden we ook geconfronteerd met aanzienlijk stijgende kosten, of het nu gaat om de inkoop van grondstoffen, de productie, de logistiek of de lonen. Daarnaast is er, vooral voor ananas, de valutaverschuiving door de sterke Amerikaanse dollar. Toch houden we vast aan ons beleid om deze toegenomen eisen geen invloed te laten hebben op de productkwaliteit, want we merken steeds vaker dat onze klanten bereid zijn de juiste prijs te betalen voor een product van hoge kwaliteit."


Ananasstukjes gedompeld in chocolade 

Moeilijke inkoop
"De inkoop is in tijden van de economische crisis zeer problematisch geweest," vervolgt Kroner. "De inkoop op de vrije markt stortte bijna volledig in of er waren onberekenbare prijssprongen en verminderde aanvoer. Hier waren de langdurige partnerschappen met importeurs bijzonder voordelig. Onze specificaties aan leveranciers en producenten dat ze onder andere alleen bij de juiste rijpheid oogsten, konden zo consequent worden nageleefd. Dit maakte het mogelijk om bijna zonder onderbreking te leveren, hoewel de uitdagingen van de planning toenamen en de benodigde hoeveelheden over langere perioden, tot acht weken van tevoren, moesten worden vastgesteld."


Fruitverwerking bij het Noord-Beierse bedrijf Vitasafe

Investeringen in convenience technologie
Vitasafe is opgericht in 2007 en heeft zich sindsdien gespecialiseerd in de verwerking van kant-en-klaar fruit. Het portfolio van ultraverse fruitsalades is in de loop der jaren voortdurend uitgebreid en geoptimaliseerd. "In dit verband willen we alleen maar laten doorschemeren dat het chocoleren van fruit, de snijtechniek, het verpakkingsontwerp en de verpakkingsmaterialen een essentiële rol spelen. Ook de trend naar veganistische voeding is een constant onderwerp in de ontwikkelingsafdeling. Proeven laten zien dat de toekomst veel lekkere tussendoortjes zal brengen," wijst Kroner op het ontwikkelingspotentieel van Ready Cut fruit.  


Van grondstof tot kant-en-klaar product

Hoewel het Noord-Beierse bedrijf voortdurend bezig is met innovaties en tests, ligt de nadruk vooral op de productie en marketing van de reeds gevestigde producten. "Vanwege de gestaag groeiende vraag hebben we de afgelopen twee jaar aanzienlijk geïnvesteerd in nieuwe technologie. We hebben niet alleen efficiëntere snijmachines, transportbanden en nauwkeurige weegtechnologie aangeschaft, maar ook controlemechanismen zoals detectie van vreemde voorwerpen versterkt. In dit opzicht geloven we dat we goed zijn uitgerust om een consistent hoogwaardig en vooral veilig product te produceren."


Het VitaSafe GmbH assortiment: het portfolio omvat nu in totaal acht verschillende smaken.

De logistiek van verse levensmiddelen wordt steeds belangrijker
Het bedrijf wil de komende jaren mee blijven groeien met de bloeiende conveniencemarkt. "We moeten echter altijd uitgaan van een ultravers product, dat natuurlijke grenzen heeft die we niet kunstmatig willen verleggen. Dat is voor ons bijzonder belangrijk, en daarom is het gebruik van conserveringsmiddelen of additieven uit den boze. Onze eigen verslogistiek speelt dan ook een steeds belangrijkere rol en we hebben ons wagenpark vorig jaar uitgebreid met nieuwe koeltrailers. Toch zien we onze markt nog steeds in Duitsland en in het belang van het milieu willen we geen langere transportroutes afleggen," besluit Kroner.

Voor meer informatie:
Tim Kroner
Vitasafe GmbH
Stegenwaldhauserstr. 11
D-95152 Selbitz, Duitsland
Tel: +49 (0)9280 79530516
info@vitasafe.de 
www.vitasafe.de 

Publicatiedatum: