Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ook in Spanje anti-inflatiemandje zoals in Frankrijk?

De Spaanse minister van Landbouw, Luis Planas, heeft het akkoord tussen de Franse regering en de retailsector over een anti-inflatie-plan positief beoordeeld. Dat deden ook vicepremier en minister van Economische Zaken Nadia Calviño, en de minister van Arbeid, Yolanda Díaz, die het akkoord als essentieel evalueert. Maar zou dergelijke overeenkomst ook in Spanje zinvol zijn?

José Antonio Latre, partner bij EY-Parthenon en verantwoordelijk voor de sector Retail en Consumptie bij dit adviesbureau, beantwoordt de vraag door te wijzen op de aanzienlijke verschillen tussen de retailsector in Frankrijk en Spanje. Terwijl in Frankrijk de grootste zes supermarktketens 90% van de markt in handen hebben, is dat in Spanje slechts 53%.

"In Spanje zou het moeilijker zijn om dergelijke overeenkomst te bereiken. Een groot deel van de middelgrote en kleine retail zou buiten het akkoord vallen en dus gediscrimineerd worden", zegt hij.

Volgens de cijfers van Latre heeft de retailsector een geschatte omzet van € 100 miljard per jaar, dat is € 25 miljard per kwartaal. Verse producten die a priori worden uitgesloten in het geval van een akkoord, zijn goed voor 35%. Verder betreft bijna de helft van de verpakte artikelen huismerken, wat resulteert in ongeveer € 8 miljard aan producten waarop de maatregel eventueel van toepassing zou kunnen zijn.

"Ervan uitgaande dat de zes grootste ketens, die samen een marktaandeel van 53% hebben, de maatregel toepassen op hun producten met de hoogste omzet (80%), dan spreken we over ongeveer € 3,5 miljard", voegt José Antonio Latre toe. "Dus als ze de verlaging zouden toepassen op hun volledige winstmarge – die ongeveer 2% bedraagt –, zou de impact € 70 miljoen bedragen. Dat cijfer ligt veel lager dan bijvoorbeeld een btw-verlaging, die zou uitkomen op € 700 miljoen."

Bron: revistainforetail.com

Publicatiedatum: