Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
HelloFresh maakt prognose op basis van data en expertise

Groenten, gemak en gezondheid: dit zijn de foodtrends voor 2023

Een nieuw jaar staat voor de deur. Tijd om vooruit te kijken naar 2023. Van vegetarische gerechten tot shared dining: wat zijn de foodtrends die komend jaar een grote rol zullen spelen? Culinair specialist Naomi Raphael van HelloFresh zet zes interessante ontwikkelingen voor 2023 op een rij.

1. Gemak dient de mens
“We zien dat gemak een steeds groter wordende trend is. Mensen zijn na de afgelopen jaren weer op zoek naar een nieuwe balans tussen werk en privé, en er blijft minder tijd over om uitgebreid te koken. Dat zien we terug in de bestellingen: mensen zijn steeds meer op zoek naar snelle en makkelijke recepten. Vooral de recepten die in minder dan 25 minuten klaar zijn, zijn populair. Daarom gaan we die categorie in 2023 nog verder uitbreiden.”

2. Veggie, veggie, veggie
“Vegetarisme was al populair, maar dit is een trend die komend jaar nog sneller zal groeien. We zagen zowel in 2021 als in afgelopen jaar dat ‘Veggie’ de meest gekozen receptcategorie is van de Nederlandse HelloFresh’ers, en we verwachten in 2023 een nog grotere groei. Daarom gaan we vanaf volgend jaar het aantal vegetarische recepten dat we wekelijks aanbieden, verhogen. Dat vegetarisme zo populair is, is niet gek. Aan de ene kant zijn er steeds meer vleesvervangers te krijgen, maar ook verandert de rol van groenten op je bord. Tot voor kort zagen mensen groenten vooral als een bijgerecht, naast een stukje vlees. Maar nu speelt groente steeds vaker de hoofdrol in een gerecht. Bijvoorbeeld de bloemkoolsteak of een portobello burger: steeds meer mensen beseffen dat vlees niet altijd noodzakelijk is voor een lekkere en voedzame maaltijd.”

3. Gezondheid voor het hele gezin
“Waar we ons vroeger minder bewust waren van de gezondheids voor- en nadelen van bepaald voedsel, is dat nu wel anders. We weten steeds beter wat wel en niet gezond is, en handelen daar ook naar. Ook de volgende generatie wordt meegenomen in deze trend. Uit een eerder onderzoek* van ons blijkt ook dat een grote meerderheid (60%) van de Nederlandse ouders aangeeft dat zij hun kinderen bewust willen maken van de voor- en nadelen van verschillende voedingsproducten. Dus dat ze hen niet alleen vertellen dat een wortel lekker is, maar ook uitleggen dat er gezonde vitaminen inzitten.”

4. Klimaatbewust
“Om deze trend kan niemand meer heen, ook de voedingsindustrie niet. De impact van ons eetgedrag op de wereld om ons heen is enorm. De urgentie om op zoek te gaan naar duurzamere alternatieven heeft in het afgelopen jaar een vlucht genomen en zal in de komende jaren alleen maar groter worden. Daarin hebben wij als HelloFresh een grote rol, maar we zien ook dat de consument het wil. Sinds een paar maanden hebben we om die reden de receptcategorie Klimaatbewust om klanten de mogelijkheid te bieden duurzamere keuzes te maken.”

5. Sharing is caring
“Shared dining is in veel culturen al eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld, maar ook in Nederland zien we dat het delen van gerechten met elkaar steeds populairder wordt. Met al die verschillende borden en schalen op tafel ziet het er enorm gezellig uit, maar ook krijgen mensen op deze manier de kans om tijdens een maaltijd verschillende smaken te proeven.”

6. Home sweet home
“Het was even afwachten hoe de markt zich zou ontwikkelen na de lockdowns en daarna het heropenen van de samenleving, maar thuis koken is een blijvertje. Zeker nu mensen door de inflatie minder te besteden hebben en de prijzen in de horeca flink stijgen, is thuisblijven een goed(koper) alternatief. Gezinnen zien de avondmaaltijd nog altijd als het moment om samen te zijn, en thuis lekker eten maken is altijd leuk.”

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van HelloFresh tussen 18 februari en 25 februari 2022 bij 1.000 Nederlanders met inwonende kinderen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma.

Bron: HelloFresh

Publicatiedatum: