"Ik zou willen dat de klant op de een of andere manier wat meer betrokken wordt"

Nieuw Mos gaat Theo Jacobs en Heleen Francke uitzwaaien

Tholen - Nieuw Mos neemt aanstaande zaterdag 10 december tijdens een feestelijke avond afscheid van Theo Jacobs en Heleen Francke. Zij zijn bijna 37 jaar de ondernemers van (nu) Nieuw Mos geweest en dragen per 1 januari de vennootschap over aan Joren Jacobs, Ruben Kool en Anita Groenendijk. Hoog tijd om nog eens uitgebreid met Theo in gesprek te gaan.

Heleen en Theo. 

In de loop van de jaren is de Moswinkel van circa 30 naar 1000 vierkante meter gegroeid en sinds april 2021 is de winkel uitgebreid met een duurzaam warenhuis. De winkel is in al die jaren drie keer verhuisd en het pand is een paar keer vergroot. Theo kijkt met veel trots terug op zijn carrière. "Met het meeste plezier kijk ik terug naar de vergroting van de winkel, dat we toch op onze eigen manier meegingen in de opschaling. Het is heel organisch gegaan. De winkel barstte uit zijn voegen en toen moesten we wel wat. We hebben we hier nu de ruimte om echt uit te pakken qua assortiment. Het warenhuis is echt een succes, daar ben ik trots op. Ik heb de laatste jaren al wat meer afstand genomen. Ik ben 73 nu en het is fijn dat ik nu wat minder ballen in de lucht hoef te houden. Zo krijg ik meer tijd voor schrijven bijvoorbeeld."



Hij kijkt uit naar het feest, maar het is ook wel spannend. "Zo ben ik erg benieuwd wie er allemaal komen. Het is altijd heel hartelijk hier, dat merkte ik ook met mijn 70ste verjaardag. Ik hoop dat dit zo blijft. We hebben hier altijd geprobeerd om de klanten bij de winkel te betrekken. Zo hielpen tientallen mensen mee met de verhuizingen. Je maakt tientallen jaren de mensen mee. Je ziet de kinderen en zelfs kleinkinderen opgroeien. Vakkenvullers van nu zijn weer kinderen van vakkenvullers van toen."



Van Moswinkel naar Nieuw Mos
Na een avontuur met een winkeltje dat niet wilde slagen, zagen Heleen en Theo in 1986 een advertentie van de vereniging 'De Verdieping', die in Amersfoort de Moswinkel had. "Tot onze grote verbazing kozen ze ons uit en gingen we dus hier aan de slag." Na de Natuurwinkel-periode die daarop volgde ging de winkel verder als Nieuw Mos. "De naamkeuze was een heel moeilijk proces, maar eigenlijk was het heel eenvoudig. De trouwe klanten van toen vonden het heel speciaal dat de naam terugkwam."

Twee van de drie kinderen van Theo en Heleen zijn inmiddels werkzaam bij Nieuw Mos. Naast zoon Joren werkt dochter Maike op de groente-afdeling. "Zij heeft zoveel expertise en kan eigenlijk heel de winkel wel runnen, maar zij is geen vennoot." Theo ziet dit tot zijn genoegen ook in andere winkels terug, bijvoorbeeld in Zeist en Hilversum. "Zij hadden in eerste instantie geen opvolging, maar ook daar durfden de kinderen het aan. Dat is mooi om te zien."

"Introducties vliegen je rond de oren"
Vooral als het gaat om het assortiment zijn er veel dingen veranderd in de loop van de jaren, meent Theo. "Het assortiment van toen is niet vergelijkbaar met wat het nu is. Het aantal producten is enorm toegenomen. En de kwaliteit in sommige segmenten is ontzettend verbeterd. In wijn is het bijvoorbeeld een wereld van verschil. Zo hadden we vroeger maar 1 flesje biologische wijn die niet eens lekker was. En inmiddels behoren sommige bio-wijnen inmiddels tot het topsegment, ook qua duurzaamheid. We hadden bijvoorbeeld ook maar een paar kazen. Vroeger zat je echt op iets nieuws te wachten, nu vliegen de introducties je rond de oren."

En sommige dingen komen juist weer terug, merkt hij op. "Vroeger was het heel normaal dat je kon scheppen uit bakken. In plaats van de huidige silo's werkten we toen met bakken in stevige meubels. Dat hebben we een hele tijd zo gedaan, totdat niemand er meer belangstelling voor was."

Links beelden van de Natuurwinkel in Amersfoort. Rechts het toepasselijke mos op de muur van Nieuw Mos. 

"Overheid heeft heel veel kansen laten liggen"
Theo merkt wel dat het allemaal wat commerciëler wordt binnen de bio-branche. En is van mening dat de overheid een merkwaardige rol gespeeld heeft. "Ze zeiden lange tijd dat de markt het zelf moet doen. De laatste tijd komt er iets meer toegefelijkheid, maar als je het vergelijkt met de situatie in landen om ons heen heeft de overheid hier heel veel kansen laten liggen. Omschakeling is niet voor alle boeren haalbaar en dat is erg jammer. Al met al is het is nog steeds een heel dynamische wereld, vooral als je kijkt naar de ontwikkelingen bij de biodynamische boeren. Dat is een enorme vitale groep."

Klanten meer betrekken
Voor de toekomst hoopt hij dat de klanten meer betrokken gaan worden bij de winkels. "Als je naar de keten kijkt, hangen de klanten er eigenlijk maar een beetje bij. Er zijn winkels die hierin zeker iets doen, maar het kan meer. Ik zou graag willen dat de klant op de een of andere manier wat meer betrokken wordt. Wij gingen in het verleden wel eens met klanten naar de boer, of informeerden klanten tijdens speciale avonden over veranderingen. Er is volgens mij ook behoefte aan meer coöperatieve initiatieven. En men zou wat meer naar het personeel om moeten kijken. Het is fantastisch dat de winkels groter zijn geworden, maar ik mis hier en daar de echte liefhebbers van biologisch en alles wat hier bij komt kijken, terwijl dergelijke bevlogenheid heel belangrijk is voor de band die klanten met de winkel opbouwen."

Voor meer informatie: theo.jacobs.nawi@gmail.com en www.nieuwmos.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.