Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek evofenedex legt zwakke plekken in HR-beleid bloot

Handels- en productiebedrijven houden achterdeur wagenwijd open

Handels- en productiebedrijven moeten veel meer aandacht besteden aan het behoud, de ontwikkeling en de gezondheid van hun personeel. Dit blijkt uit het onderzoek Mens&werk in de handel en logistiek 2022. Maar liefst 50 procent van de respondenten geeft aan in 2022 een stijging te zien van het aantal vacatures binnen hun onderneming. Bij 77 procent van de vacatures gaat het om een vervangingsvraag. 42 procent van de respondenten geeft aan dat het binnen hun bedrijf ook gaat om vacatures voor nieuwe functies. Er wordt dus hard gewerkt aan vervanging, capaciteitsvergroting en groei, maar de achterdeur staat intussen wagenwijd open.
Bij veel bedrijven ontbreekt het ook aan een koppeling tussen het personeelsbeleid en de organisatiedoelen. 53 procent van de bedrijven zegt HR-beleid gekoppeld te hebben aan de organisatie missie en visie, maar dit is niet of nauwelijks terug te vinden in de antwoorden over diverse soorten HR-beleid zoals diversiteitsbeleid, duurzame inzetbaarheidsbeleid, ontwikkelingsbeleid en digitalisering en innovatie.

Medewerkers aan zet
De tijdgeest vraagt om flexibele, wendbare en weerbare organisaties. En dat vereist weer creatief en lenig HR-beleid dat gericht is op de mens en de waarde van werk nu en in de toekomst. Een meer strategische inzet van HR dus. Immers, de medewerker heeft het in deze krappe arbeidsmarkt voor het zeggen. Maar dat besef lijkt nog niet overal te zijn doorgedrongen, zo komt uit het onderzoek van evofenedex in samenwerking met ABN AMRO en Olympia naar voren.

Voor die strategischere inzet van HR is een nieuwe blik nodig van zowel ondernemers, werknemers en overheid. Niet de kostprijs van werk, maar de waarde van de mens die dat werk verricht centraal stellen. Dat vereist het loslaten van oud gedachtegoed rondom de vanzelfsprekendheid van langdurige dienstverbanden en het omarmen van duurzame inzetbaarheid en het investeren in talentontwikkeling en innovatie op de werkvloer.

Strategisch HR-beleid nodig
Veel leden van ondernemersvereniging evofenedex hebben, zo blijkt uit het onderzoek, gebrek aan tijd, capaciteit, kennis en draagvlak om actief aan de slag te gaan met strategisch HR-beleid. De noodzaak wordt wel steeds meer gevoeld, maar men schiet als HR-beroepsgroep tekort. Om te kunnen overleven moet de blik van nu gericht worden op de toekomst, zo luidt het advies uit het rapport. Een structureel teruglopend aanbod van beschikbaar personeel, een oplopende vraag, een mismatch daartussen en een HR-positie die niet van nature strategisch is. Het zijn bij elkaar opgeteld allemaal factoren die ervoor zorgen dat handels- en productiebedrijven de war on talent gaan verliezen als ze niet nu in actie komen. Het advies luidt dan ook: ga vandaag nog aan de slag met het werk anders te organiseren, meer samen te werken met onderwijsinstellingen om de tekorten aan te pakken, toekomstige medewerkers uit nieuwe doelgroepen te betrekken en deze op te leiden naar een logistiek beroep en te investeren in behoud en ontwikkeling van het zittende personeel. Dat hoeft niet alleen, maar kan ook samen met partners in de keten of in de regio.

Klik hier voor het onderzoeksrapport van Evofenedex

Publicatiedatum: