Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maputo Cold Store opent nieuwe vestigingen voor Zuid-Afrikaanse citrusexport in 2023

Bij de Matola Cargo Terminal in Mozambique zijn The Logistics Group en EPT gestart met de bouw van de Maputo Cold Store en een overslagpunt voor fruit.

Volgens planning is het op tijd klaar voor het citrusseizoen van volgend jaar. Op dit moment kan fruit alleen op kamertemperatuur verladen worden in de haven van Maputo.

"In het begin zal Matola Cargo Terminal FPT 1.500 gekoelde palletplaatsen hebben vanaf eind april 2023," zegt Anton Potgieter, CEO van The Logistics Group. "Als de vraag en interesse vanuit de sector groeit, zullen we verder investeren en de faciliteit uitbreiden naar 4.500 palletplaatsen."

The Logistics Group investeert 6,68 miljoen euro om hun dochterbedrijf Matola Cargo Terminal (MCT) te herbouwen na de verwoestende brand van februari dit jaar.

"Geen risico op buiten protocol vallen"
"De herbouw is in lijn met de strategie van The Logistics Group om de huidige FPT Durban koelketen-service uit te breiden in Mozambique door de service in Maputo aan te bieden. Het koelhuis zal het voor exporteurs mogelijk maken alle volumes en gemixte pallets te verschepen, omdat het fruit gekoeld kan worden bewaard, zonder risico dat het in aanraking komt met de omgevingstemperatuur. Dat maakt het voor exporteurs makkelijker te verpakken en verzendklaar te maken vanuit het koelhuis."

Er zullen plug-in punten worden geïnstalleerd bij MCT, zodat containers kunnen worden geladen en opgestapeld voordat het schip geladen wordt, waardoor grotere volumes gehandeld kunnen worden.

De herbouw van de Matola Cargo Terminal zal er ongeveer hetzelfde uitzien als het vorige magazijn, te zien op deze foto, dat vorig jaar verwoest werd door brand (foto aangeleverd door MCT)

FPT breidt zijn koelketenservice uit naar Mozambique
Om export van de Zuid-Afrikaanse AGF-sector te faciliteren via de Matola Cargo Terminal, zou FPT het enige contact kunnen zijn dat exporteurs nodig hebben. FPT beheert zijn eigen haventerminals in de havens van Durban, Kaapstad en Port Elizabeth.

"Op deze manier hebben klanten niet te maken met verschillende bedrijven en ingangen. Ze hoeven geen twee kredietaanvragen te doen, maar worden volledig gefactureerd door FPT in Zuid-Afrika," zegt Paulo Franco, managing director van FPT.

"FPT zal contact onderhouden met alle exporteurs en gebruik maken  van onze huidige relaties en het Warehouse Management System om een vlotte doorstroming van vrachten mogelijk te maken, vrachtwagenstromen te coördineren, ontvangstspecificaties te ontvangen, etc."

Mogelijke toekomstige ontwikkeling van koeltunnels
"Er is capaciteit voor de toekomstige ontwikkeling van koeltunnels, maar," zo merkt Anton op, "dat zal afhangen van toezeggingen van klanten en volume-afspraken, als ook van goedgekeurde protocollen, omdat het een substantiële extra investering vertegenwoordigt."

"Deze investering door The Logistics Group zal onze plaats als grote logistieke partner via Maputo voor de vers- en mijnbouwsector verder verstevigen," besluit Potgieter.

Voor meer informatie:
Anton Potgieter 
The Logistics Group
[email protected]
www.tlg.co.za

 

Paulo Franco 
FPT 
[email protected]
fpt.co.za


Sean Gent
Matola Cargo Terminal
[email protected]
www.mct.co.mz

Publicatiedatum: