Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arancia Doc

Daling groente- en fruitconsumptie treft ook onlineverkoop in Italië

"Elk citrusseizoen heeft zijn complexiteiten, maar het huidige omvat ze allemaal: klimaatverandering, stijgende energietarieven en logistieke kosten en beperktere koopkracht van de huishoudens. De gevolgen voor de consumptie van groenten en fruit zijn duidelijk. Het bewijs wordt dezer dagen eens te meer geleverd met de afzet van de eerste partijen citrus (Navel, clementines en citroenen). Wij verkopen het fruit uitsluitend online. Dat doen we al 15 jaar en we zijn daar pioniers in geweest. Voor het eerst merken we dat het meest gekozen citruspakket niet langer het karton van 17 kg is, maar het formaat van 10 kg dat bestaat uit een mix van citroenen, mandarijnen en sinaasappelen", zegt Francesco Politino, oprichter van teeltbedrijf Arancia Doc samen met Sebastiano Di Dio Campisi.

Francesco Politino, oprichter samen met Sebastiano Di Dio Campisi van het teeltbedrijf Arancia Doc 

Francesco en Sebastiano zijn twee Siciliaanse telers die, moe van de wetten die de markt beheersen met onder meer onhoudbare kosten in een lange toeleveringsketen, vijftien jaar geleden besloten om alternatieve kanalen aan te boren voor de afzet van hun citrus. Op een areaal van 60 hectare telen ze de volgende soorten: mandarijnen en clementines (onder ander Nova, Etna-mandarijnen en late Ciaculli’s) en sinaasappelen (Monreale, Navel, Moro en Tarocco Gallo, een variant van de Tarocco-sinaasappel, de "koningin" onder de bloedsinaasappelen). Ze zijn pioniers in de online verkoop, met een markt die zich uitstrekt van Italië tot heel Europa. De bloedsinaasappelen die ze telen zijn erkend met de beschermde geografische aanduiding 'Bloedsinaasappelen van Sicilië'. 

"Er wordt ongeveer 40% minder citrus verwacht als gevolg van de klimaatverandering en met name de hitte in mei. Vooral van de oudere bomen zijn toen vele kleine vruchtjes op de grond gevallen. De kwaliteit is evenwel goed en de maatsortering zelfs uitstekend. De prijzen liggen met € 2,50 per kilo veel hoger dan de € 1,20-1,60 van vorig seizoen. Dit komt door de gestegen kosten in de toeleveringsketen: van verpakking tot diesel, elektriciteit en meststoffen. Nu is de angst dat de consumptie daalt door de vele kosten die de huishoudens in deze moeilijke situatie moeten dragen", legt Francesco Politino uit. 

De zorg is dat de vrij hoge prijzen in het schap de vraag zou kunnen doen instorten, aangezien citrus geen essentieel product is. Er wordt gevreesd dat de groente- en fruitsector het meest getroffen zal worden door de daling van de consumptie en de hoge kosten van levensonderhoud.

De online verkoop van goederen en diensten is de laatste jaren sterk geëvolueerd, vooral vanaf het begin van de pandemie.

"We verkopen ongeveer 1.000 ton citrus aan consumenten die kiezen voor een korte keten: van de boomgaard tot thuisbezorging in twee dagen. Het is moeilijk om dezelfde versheid in de supermarkt te vinden. Bovendien is de verkoop van lokale groenten en fruit bijna verdwenen, met uitzondering van de retail. Onze klant plaatst gemiddeld twee bestellingen per maand en ons klantenbestand bestaat uit 50.000 huishoudens. We zijn pioniers in online verkoop. Het zit in ons DNA en we willen hiermee nog zo lang mogelijk doorgaan."

 

"Ondanks de kleinere hoeveelheden citrus verwacht ik een lang seizoen door de lagere consumptie, in ieder geval tot mei. We hopen nu op een politiek manoeuvre dat de energiekosten en de inflatie draagbaar maakt, zodat het gemiddelde huishouden de extra kosten kan dekken. Wij verpakken ons product in kartons Amerikaanse stijl van 10 of 17 kilo. Er zijn geen extra verzendkosten. De meeste bestellingen bevatten een mix van diverse citrussoorten en we verzenden onze kartons naar klanten in Italië en door heel Europa, met name naar Duitsland, Frankrijk, Nederland en Engeland", besluit de ondernemer. 

Voor meer informatie:
Francesco Politino
Azienda Agricola Arancia Doc
Via Fiume, 32
95046 Palagonia (CT) - Italië
Tel: +39 320 9792914
info@aranciadoc.com
www.aranciadoc.com

Publicatiedatum: