Elena Ozeritskaya van Fresh Insight:

"Laat je inspireren door consumententrends"

Elena Ozeritskaya is de oprichter en directeur van Fresh Insight. Haar missie is om AGF-bedrijven te helpen bij het ontwikkelen en presenteren van betekenisvolle producten en merken voor consumenten.

"Ik ben altijd geïntrigeerd door 'waarom' consumenten zich op een bepaalde manier gedragen en hoe voedselmerken en -producten daarvan kunnen profiteren," legt Elena uit. Op basis van die inspiratie heeft Elena een succesvol bedrijf opgezet dat bedrijven faciliteert bij categorievisieontwikkeling, go-to-market strategieën, conceptontwikkeling, consumenten co-creatie en flavor storytelling.

Insight, Strategy & Design agentschap in Food
Fresh Insight gelooft dat voedselmerken en innovaties moeten worden ontworpen rond consumenteninzichten en trends om waarde en doel op het niveau van de consument te brengen.

Elena ontwerpt en houdt keynote speeches en workshopsessies voor bedrijfs- en branche-evenementen. Onlangs verzorgde ze twee inspirerende sessies in Zuid-Afrika en Brazilië op de jaarlijkse IFPA-conferentie.


Elena spreekt op de IFPA-conferentie in Brazilië: duik in robotica en andere toekomstige voedseltrends

Hallo nieuwe wereld
"Mijn werk draait om de vraag wat de consument wil, nodig heeft en verwacht van onze sector. Hoe succesvolle organisaties en vernieuwers uitdagingen aangaan en winst maken en wat we in de toekomst kunnen zien nu de verwachtingen van de consument blijven evolueren," stelt Elena.

Er zijn grotere maatschappelijke trends die de verssector beïnvloeden. Generatietrends, merkbewustzijn, vrijheid en flexibiliteit in werk en leven, onzekerheid door oorlog, pandemie, energiecrisis en inflatie en de zoektocht naar groene en duurzame oplossingen creëren een nieuwe wereld die we moeten begrijpen en omarmen.

Inzicht in generaties, drijfveren en consumententrends die van invloed zijn op de consumptie van producten
Elena: "De voedingssector wordt beïnvloed door verschillende generaties en de deconstructies die we hebben. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal mensen dat geen vlees eet, wat een grote kans is voor onze sector. Tijdens de pandemie gingen mensen op zoek naar meer vrijheid en comfort. We zagen een verschuiving naar een grotere zoektocht naar lokaal geproduceerde voeding en de vermindering van plastic verpakkingen weerspiegelt de bezorgdheid over duurzaamheid. Consumenten zijn ook op zoek naar een verhaal over het product, op zoek naar unieke smaken, texturen en aroma's.

"Om nieuwe generaties aan te trekken, moeten we gezondheid combineren met gemak. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de retail een gezonde consumptie van verse groenten en fruit promoot en wijst op de aanbevolen hoeveelheden groenten en fruit. Meer interactie, want ons leven speelt zich af op het internet, en maatwerk hebben ook een grote impact. Om bij te blijven is het ten slotte belangrijk om een categorievisie te ontwikkelen, een factor die al deze voorgaande punten omvat."

Storytelling
"Het voordeel van AGF-producten is dat onze sector zijn eigen producten produceert en dus geloofwaardig is. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten meer vertrouwen hebben in telers dan in retailers die met veel bedrijven en merken goochelen. Daarom is storytelling belangrijk. Er is een kans om meer te laten zien over ons bedrijf en product. Laten zien dat we de consument begrijpen door aantrekkelijke branding en verhalen aan te bieden. Storytelling is waar het allemaal mee begint."

Categorievisie
Een categorievisie betreft een middellange- tot langetermijnvisie op een productcategorie en hoe deze kan worden ontwikkeld. Tomaten worden bijvoorbeeld gesegmenteerd naar gebruik: koken, salade maken, snacken. Een volgende stap kan segmentatie naar smaak zijn. Elena: "Een categorie-overzicht kan nuttig zijn om nieuwe trends te stimuleren en nieuwe manieren te vinden waarop consumenten producten kunnen gebruiken. Zo is citrus momenteel niet gesegmenteerd naar gebruik, maar dat zou wel kunnen, wat zou leiden tot het creëren van nieuwe concepten, bijvoorbeeld infusies met citruswater of andere manieren om citrus te gebruiken en te consumeren."

"Er ligt een wereld van kansen in het luisteren en kijken hoe consumenten producten gebruiken en deze manieren gebruiken in de ontwikkeling van kookpakketten of andere creatieve producten: 'Ik creëer en daarom koop ik'. TikTok heeft bijvoorbeeld een bessen- en kokoswaterrage aangewakkerd. Een uitstekend voorbeeld van een combinatie van verschillende vruchten die gecombineerd als nieuw product verkocht zouden kunnen worden om op deze trend in te spelen. Consumenten creëren op creatieve wijze nieuwe gerechten en verkennen nieuwe manieren om producten in de keuken te gebruiken. Grote inspiratie voor marketeers en productontwerpers kan worden gevonden op social media; het observeren en leren van de consument."

Hoe floreren in onzekere tijden?
Prijsstelling en value-for-money zijn belangrijke thema's in de komende periode die wordt gekenmerkt door hoge inflatie en energieonzekerheid. Elena: "Er zal vraag zijn naar value-for-money artikelen, evenals naar betaalbare luxeartikelen. Een voorbeeld van betaalbare luxe en hoe de markt heeft gereageerd op de inflatie is shrinkflation. Er is ook een kans voor huismerken en voor retailers om zich te positioneren met betaalbare maar kwalitatieve producten."

Voor meer informatie:
Elena Ozeritskaya
Fresh Insight  
elena.ozeritskaya@fresh-insight.eu    
www.fresh-insight.eu


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.