Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Clementines met blad van V.Ros (Spanje)

"Dit seizoen ligt de focus niet op kwantiteit, wel op kwaliteit"

De eerste Spaanse clementines met blad komen al op de markt, zij het nog in beperkte hoeveelheden. Na een zeer warme zomer rijpt het fruit immers traag en krijgt de schil maar langzaam de juiste kleur.

"Begin deze week zijn we begonnen met het op de markt brengen van de eerste clementines met blad uit de provincie Huelva. De clementines zijn van het Orogros-ras", zegt Juan Pedro Beltrán, CEO van het Spaanse V.Ros. "Normaal gaan we van start in week 37 of 38, maar dit jaar zijn we begonnen in week 39, met minstens 7 dagen vertraging. Het is immers de hele zomer te warm geweest en het fruit doet er langer over om de juiste kleur te krijgen. Over een dag of tien is het dan de beurt aan de Oronules", voegt hij eraan toe.


Lionel Beltrán (links), commercieel directeur, samen met Juan Pedro Beltrán, CEO van V.Ros

De hoge temperaturen en de droogte zullen naar verwachting voor een 10% lagere opbrengst van clementines in de Valenciaanse Gemeenschap zorgen in vergelijking met vorig jaar. In Andalusië loopt dat percentage zelfs nog wat op. Door het gebrek aan regen zal er ook een tekort zijn aan grote kalibers. Tegelijkertijd zijn de teelt- en verwerkingskosten weer gestegen ten opzichte van vorig seizoen.

"De teeltkosten zijn over de hele linie flink gestegen, van energie en brandstof tot gewasbeschermingsmiddelen, verpakkingsmaterialen en transport. Uiteraard moeten deze kosten tot uiting komen in de verkoopprijzen, maar hoe ver kunnen we daarin gaan? De teler zal met de verwachte opbrengst van dit jaar en de kostenstijging van ongeveer 15% geen winst kunnen maken als hij dezelfde prijs krijgt aangeboden als vorig jaar. Ook in ons pakstation zijn de kosten met ongeveer 17% toegenomen. Onzeker is evenwel de mate waarin een prijsstijging de consumptie gaat beïnvloeden, maar het lijkt er alleszins op dat vers fruit een luxeproduct zal worden in een context van wereldwijde inflatie", legt Juan Pedro Beltrán uit.

"Het wordt een moeilijke evenwichtsoefening, maar het is ons doel om zowel de teler een inkomen te verschaffen als de consument te sparen", zegt Lionel Beltrán, commercieel directeur van V.Ros. "Vorig jaar konden we onze afzet met 8% te verhogen, dit jaar zal dit niet het geval zijn. We focussen ons op het behoud van de kwaliteit van onze zendingen. We zullen trouw blijven aan onze principes. Sinds vorig seizoen gebruiken we geen diesel of gas meer in ons pakstation. We hebben die energiebronnen vervangen door biomassapellets en zonnepanelen om zelfvoorzienend te worden."

Het bedrijf uit Les Alqueries, in de provincie Castellón, is gespecialiseerd in de verkoop van clementines met blad. Hoewel V.Ros niet rechtstreeks concurreert met het fruit van het zuidelijk halfrond – dat niet met blad naar Europa wordt geëxporteerd –, merkt het wel de impact van de aanwezigheid van de overzeese volumes op de citrusmarkt.

"Als de markt oververzadigd is met citrus, heeft dat altijd gevolgen voor ons. Vorig jaar botste de start van het Spaanse seizoen hard met het einde van dat van het zuidelijk halfrond. Dit jaar verwachten we gelukkig een soepele overgang. Dat komt omdat de afzet van fruit uit het zuidelijk halfrond vorig jaar niet de gewenste resultaten opleverde en de EU dit jaar bovendien strengere eisen heeft gesteld om te voorkomen dat plagen uit derde landen binnendringen. De voorraden overzees fruit zijn dit jaar dus veel lager", legt Lionel Beltrán uit.

Als exportbedrijf richt V.Ros zich grotendeels op de Europese markt, hoewel het de laatste jaren ook steeds meer volumes overzee afzet.

"We zenden steeds meer ladingen naar Noord-Amerika en landen in het Midden-Oosten. Ook dit jaar willen we op die ingeslagen weg verdergaan. We kunnen natuurlijk niet om het feit heen dat de logistieke kosten door de stijging van de vrachttarieven een uitdaging vormen, net als de beperkte beschikbaarheid van containers en de onzekere levertijden, maar aan de andere kant zijn er daardoor ook minder onervaren en avontuurlijke exporteurs op die markt, want de risico's zijn te groot als je niet duidelijk weet waar je naartoe wilt", zegt Juan Pedro Beltrán.

Hoewel de grootste omzet van dit bedrijf uit Castellón gemaakt wordt met clementines met blad, sinaasappelen (zonder blad) en andere citrus, heeft V.Ros onlangs een nieuw pakstation geopend in Benavites, Valencia, op slechts 25 kilometer van Les Alquieres, voor de verwerking en verpakking van conventionele mandarijnen zonder blad.

"We leveren al jaren kleine hoeveelheden conventionele clementines aan klanten die ons naast clementines met blad ook wat fruit zonder blad vragen om hun assortiment te vervolledigen. We willen niet de concurrentie opzoeken met leveranciers van clementines zonder blad, maar onze klanten een betere service te bieden door zelf in te staan voor het verwerkings- en verpakkingsproces", besluit Lionel Beltrán.

V.Ros zal ook dit jaar deelnemen aan Fruit Attraction, in Madrid, als exposant in hal 3, stand 3E02. "We hebben een nieuwe stand klaar, met een meer natuurlijk tintje, met materialen zoals touwen, hout, raffia, enz. Meer in lijn met de huidige trends", besluit Juan Pedro Beltrán. 

Voor meer informatie:
Juan Pedro Beltrán
juanpedro@v-ros.com
Lionel Beltrán
lionel@v-ros.com 
V.Ros S.L.U.
C/ Navelate 10, Pol. Ind. Ull Fondo
12539 Les Alqueries (Castellón) - Spanje
Tel: +34 964 53 00 31
www.v-ros.com

Publicatiedatum: