Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

’s Werelds eerste baked donut van geredde bananen blijkt gat in de markt

Na bananenbrood op basis van geredde bananen, heeft Sunt een nieuw gat in de markt gevonden voor bananen die buiten de boot vallen qua versconsumptie: donuts die niet gefrituurd, maar gebakken worden in de oven.

"Dat 'reguliere' donuts normaliter een bad nemen in de frituurpan, lijken velen niet te weten.. Toch leek het food pionier Sunt maar al te 'vet' om deze vette snack in een voedzamer, maar vooral minder vet jasje te steken. Opnieuw op basis van geredde bananen, palmolievrij, vegan en 50% minder vet*."

Sunt is volgens eigen zeggen het eerste bedrijf wereldwijd dat gebakken donuts op grote schaal introduceert en daarmee willen ze laten zien dat zélfs de traditionele donut - die overigens van origine van de Hollandse oliebol afstamt - een stuk duurzamer en verantwoorder kán en moét: "Het meest gegeten fruit in het meest gegeten baksel."


 
Een gat in de donutmarkt
De tientallen jaren geleden door Nederlanders in Amerika geïntroduceerde zoete, gefrituurde donuts vinden hun roots in de oer-Hollandse oliebol. Nadat Amerikanen ei hebben toegevoegd en besloten dat een gat in het midden nodig was om ze goed gaar te krijgen, is de donut al generaties lang niet geïnnoveerd. Met de komst van Amerikaanse fastfoodketens in Europa belanden de donuts onbedoeld weer terug bij hun roots, waar Nederlandse startup Sunt zich heeft gewaagd aan een eigentijdse variant van dit volgens hen ‘niet zo future-proof product’. "Onze ‘baked donuts’ laten, na de introductie van ons bananenbrood, opnieuw zien dat er nog veel te innoveren valt in het bakkerijschap. Ze zijn dan ook niet voor niks vanaf de start landelijk verkrijgbaar bij ’s lands grootste retailer." Maar ook in Food Service en OOH-kanalen ziet Sunt voldoende kansen. "De meest onverantwoorde assortimenten vind je nog steeds onderweg, terwijl de vraag naar verantwoorde producten blijft groeien," aldus Laura Hoogland (oprichter Sunt). 

Dunk the Junk!
De ondernemer noemt Sunt’s laatste creatie 'Donuts met een WOW-factor'. Doordat ze gebakken worden in de oven, in plaats van ondergedompeld in een frituurpan bevatten ze 50% minder vet dan de traditionele donut*. Hoewel de smaak het niet verklapt, bestaan de donuts van Sunt daarnaast uit maar liefst 30% ‘geredde banaan’. Bananen die vanwege cosmetische redenen vernietigd zouden worden. “De jonge food startup heeft voor hun gebakken donuts een gloednieuwe productielijn ontwikkeld en zijn daarmee ’s werelds eerste bedrijf dat gebakken donuts op deze grote schaal introduceert. Met hun ‘baked donut’ laat Sunt, Amerikaanse fastfoodgiganten en de gehele voedingsindustrie zien dat ieder product verantwoorder en duurzamer kan én moet. Bovendien, is de ‘baked donut’ is een groeiende trend onder foodbloggers in binnen- en buitenland” vertelt Hoogland. ‘’Waar innovatie in de donutindustrie vooralsnog niet verder ging dan over the top decoraties en vegan opties, is onze baked donut niet alleen vegan, maar ook stukken minder vet, palmolievrij, tegen voedselverspilling én minstens zo lekker. WOWnuts dus”, besluit Laura.


 
Minder verspillen was nog nooit zo verleidelijk
Terwijl de ‘baked donut’ Sunt’s nieuwste aanwinst is in het arsenaal van bakkerijproducten tegen voedselverspilling, is het zeker niet de laatste, als we Laura Hoogland moeten geloven. Ze timmert al 3 jaar hard aan de weg om het geitenwollensokken imago van voedselverspilling af te schudden. Met de iconische banaan als strijdbijl was bananenbrood de logische eerste stap om voedselverspilling op ludieke wijze onder de aandacht te brengen. En de ‘baked donuts’ maken het imago van de ‘geredde banaan’ net weer wat sexier. En dat is belangrijk volgens de ondernemer. “Voedselverspilling tegengaan staat nog altijd op één als het gaat om oplossingen tegen klimaatverandering én is bovendien een laagdrempelige manier voor iedereen om zijn/haar steentje bij te dragen.”
 
*50% minder vet dan het gemiddelde van ‘reguliere, gefrituurde en gecoate donuts’. 

Voor meer informatie:
Annabel Hoogendoorn | Brand Manager 
Sunt
+31 (0)634734129
annabel@suntfood.com  
www.suntfood.com  

Publicatiedatum: