Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Hoge energieprijzen leiden tot veel emotionele gesprekken aan keukentafels"

Dat stelt Mari van den Heuvel in onderstaand bericht van Glastuinbouw Nederland. Mari werkt bij Genson Group en is ook bestuurlijk actief in de sector: “In de glastuinbouw zijn veel familiebedrijven. Het gezin en het bedrijf vallen daar samen: het bedrijf is hun hele hebben en houwen. Door de hoge energieprijzen wordt dat nu bij veel bedrijven weggevaagd. Dat is heftig. Er zijn in deze tijd veel emotionele gesprekken aan keukentafels. Waar moeten we wonen als we moeten stoppen? Hoe gaan we ons geld verdienen? Ik heb echt met ze te doen."

Ik ben regiobestuurder van brancheorganisatie Glastuinbouw Nederland voor Brabant en Zeeland. Van andere bestuurders hoor ik ook veel verhalen van ondernemers. De impact van de hoge energieprijzen is enorm. Sommige bedrijven hebben besloten deze winter leeg te blijven liggen. Voor veel bedrijven is dat meer dan een vertraging van een paar maanden. Neem Phalaenopsis: dat is een teelt van twee jaar, dus een paar maanden stoppen heeft gevolgen voor de lange termijn.

Dit heeft niet alleen grote impact op de bedrijven en de gezinnen, maar ook op werknemers, afnemers én de consument. Een voorbeeld: we telen zelf aardbeien binnen de Genson Group. We hebben besloten de winterteelt iets naar voren te halen, en later te starten met de voorjaarsteelt. Zo gebruiken we minder energie. Maar het heeft wel tot gevolg dat we in een bepaalde periode minder aardbeien produceren. Er zullen meer kassen leeg komen te staan deze winter met als gevolg een lagere aanvoer en hogere prijzen.

Hoe ik de toekomst zie? Na regen komt zonneschijn. Maar ik vrees dat die zonneschijn voor veel bedrijven in de tuinbouw te laat komt. Daarom hoop ik dat veel consumenten de petitie ondertekenen. Dat ze zich solidair voelen met getroffen tuinbouwondernemers. En dat ze zien hoe alles samenhangt: hoge energieprijzen zorgen voor hogere prijzen voor groente, fruit, bloemen en planten.

Iedereen wil verse tomaten en aardbeien, en mooie planten en bloemen, voor een betaalbare prijs. Maar is dat dadelijk nog wel mogelijk? Waar komen die producten dan vandaan? Uit het buitenland? En weet je zeker dat die producten duurzaam geproduceerd zijn?”

De teler roept op de glastuinbouw te steunen en de petitie te tekenen.

Bron: Glastuinbouw Nederland

Publicatiedatum: