Direct Fresh Sourcing lanceert nieuw eigen merk Bellarillo voor bananen

"Door bananen rechtstreeks vanuit onze eigen plantage af te nemen zal ons bio-volume aanzienlijk stijgen"

Als gevolg van stijgende vrachttarieven, leveringsvertragingen en lagere marges kwam de mondiale bananenmarkt in het afgelopen half jaar sterk onder druk te staan. Op de langere termijn staat de gele fruitsoort echter nog steeds op de eerste plaats bij de consumenten; vooral biologische bananen worden steeds populairder. Om ook in de toekomst aan de snel toenemende vraag te kunnen voldoen heeft fruithandelsonderneming Direct Fresh Sourcing uit Hamburg nu een nieuwe eigen merk met de naam Bellarillo in het leven geroepen. 

Sinds bijna tien jaar wijden Dirk Landahl en zijn team zich aan de inkoop en verkoop van exotische groenten en fruit zoals knoflook, avocado, mango en gember. Het bedrijf richt zich echter nog steeds vooral op de bananenhandel, zowel in Duitsland als internationaal. Om de inkoop van goederen in het herkomstland marktconform en tijdig te kunnen coördineren werd afgelopen jaar Direct Fresh Sourcing GmbH opgericht. "We wilden nu een stap verder gaan en hebben daarom aandelen gekocht in een plantage in Ecuador. Van de in totaal 240 hectare kan er al van 135 hectare geteeld worden en we zullen afhankelijk van de tijd van het jaar uiteindelijk tussen de 6.000 en 8.000 kartons per week kunnen leveren, alles op Demeter-basis of als gecertificeerde bio- en Fairtrade-producten", aldus Dirk.

Dirk Landahl (rechts) en zijn schoonzoon Felix Stamer presenteren het nieuwe eigen merk Bellarillo.

"De plantage werd compleet nieuw beplant," vervolgt Dirk. "Daarnaast zijn we nu in staat om de plantage met e-motoren en zonne-energie uit te rusten, wat bij een bestaande teeltlocatie beslist gepaard gaat met meer werk en extra kosten. In dit opzicht zorgen we zo te zeggen voor CO2-compensatie, aangezien we de plantage van de grond af hebben opgebouwd, dat wil zeggen op braakliggende grond. Ook de benodigde waterbronnen zijn op de nieuwe teeltlocatie voorhanden", schetst Dirk verder.

De uitbreiding van het dienstenpakket biedt niet in de laatste plaats ook een meerwaarde voor de bestaande klanten in de Europese retail, voegt Dirk eraan toe. "Met onze eigen plantage hebben we nu een directe link met het land van oorsprong, die voorheen niet in deze vorm bestond. Hierdoor zijn we ook in staat om flexibeler op marktontwikkelingen te reageren, wat uiteindelijk in het belang van onze afnemers is."


Dirk Landahl met zijn teeltpartners van het bedrijf La Cantarina

Marktschommelingen en alternatieve afnamebronnen
Desalniettemin wordt ook het management van Direct Fresh met de huidige uitdagingen geconfronteerd. Vooral in het tweede kwartaal van 2022 kreeg de bananenhandel het zwaar te verduren, vervolgt Dirk. "De onrust van de oorlog en de daarmee verbonden kostenstijgingen en vrachtverhogingen hebben geleid tot de ineenstorting van de markt. Wanneer het bijvoorbeeld alleen de dollarkoers geweest zou zijn waarmee we te maken hadden gehad, dan was het nog te overzien geweest."


Waterbronnen zijn op de nieuwe teeltlocatie voldoende voorhanden.

Om de handel gedurende twaalf maanden per jaar het complete bananenportfolio in gelijkblijvende kwaliteit te kunnen garanderen, kijkt men nu ook naar alternatieve bevoorradingsbronnen. "Juist tijdens de seizoenswisseling kan het soms tot een aanbodtekort en kwaliteitsverlies in Ecuador komen. De Dominicaanse Republiek ligt voor de hand als logisch alternatief, maar ook Panama en Costa Rica komen in aanmerking. Colombia werpt zich in de conventionele sector steeds meer op als een alternatief."


Een blik op de teelt van het bedrijf in La Cantarina

Visies en plannen
De meest recente expansiestappen van het bedrijf zijn niet alleen gebaseerd op winstgevendheid, maar ook op overtuiging, benadrukt Dirk tot slot. "Ik ben er zeker van dat deze weg de juiste is. Want als pure importeur is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk geworden om rendabel te werken. Wij hebben visies en plannen die we proactief willen realiseren. Het ligt ons na aan het hart een bijdrage aan een gezonde wereld te leveren en bovendien een gezond bedrijf aan de volgende generatie door te geven." 

Voor meer informatie:
Felix Stamer
Direct Fresh Sourcing GmbH
Kiebitzhof 9
D-22089 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 40 2000 745 13
felix@direct-fresh.de 
www.df-sourcing.de/en/index.php 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven