Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote Europese havens kampen nog steeds met congestieproblemen

Terwijl de congestie in belangrijke havens in de VS misschien afneemt, is het probleem in havens in andere delen van de wereld, met name in Europa, nog lang niet voorbij. Vorige week gaf de maatschappij Hapag Lloyd aan dat zij congestietoeslagen zou invoeren in twee Franse havens.

"De congestie in Le Havre en Fos-Sur-Mer heeft een kritiek niveau bereikt. Daarom wordt een congestietoeslag van kracht, die van toepassing is op alle import- en export trucktransportbewegingen, voor alle containertypes", aldus een verklaring van Hapag Lloyd.

Ook andere grote Europese terminals kampen met een verminderde productiviteit, voornamelijk als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten en havencongestie.

Hoewel de havenactiviteiten in Antwerpen stabiel blijven, kan het aankomende vakantieseizoen leiden tot een verminderde beschikbaarheid van arbeidskrachten. De gemiddelde bezettingsgraad van de werven bedraagt 80%, wat erop wijst dat het grootste deel van de opslagplaatsen in de haven bezet is.

Een bijna vergelijkbare situatie is zichtbaar bij Europe Container Terminals (ECT), Rotterdam, waar de werfruimte tot 85 procent vol is, terwijl de reefers op 100 procent van de plugbenutting zitten. Er worden ook lange wachttijden waargenomen voor overslag en importlading, hoewel er verbetering is in de ophaalpercentages.

Bron: maritime-executive.com

Publicatiedatum: