Erik Does: "We hebben een enorme stap gezet met 100% bio-aanbod"

Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend

Tholen - Afgelopen zaterdag opende de allereerste Ekoplaza Foodmarqt op de Haarlemmerstraat 165 in Amsterdam. In deze winkel (een pilot) is duidelijk te zien hoe Ekoplaza en Marqt hun merken en formules gebundeld hebben. CEO Erik Does: "Ik weet nog dat ik twee jaar geleden na de overname van Marqt in deze winkel stond en concludeerde dat ik dit echt een heel fijne winkel vond. Dat gevoel heb ik nu in de overtreffende trap. Dit is echt wel de leukste bio-super van de Benelux. Met een heerlijk aanbod. En klanten kunnen hier nu ook onbezorgd biologische boodschappen doen. We hebben een enorme stap gezet. Zo'n winkel met deze omzet voor 100% bio neerzetten; daar ben ik heel blij mee." 

Tweede van links Erik Does, geheel rechts winkelmanager Gerjan Mengerink

Erik geeft aan dat ze een goed eerste weekend achter de rug hebben. "We zijn heel blij met de klantreacties en de klantaankopen. We hebben veel subtiele wijzigingen doorgevoerd. De consumenten die ik gesproken heb en die ik heb zien winkelen, genoten duidelijk van het aanbod in onze Ekoplaza Foodmarqt."

Stap naar bio-assortiment
Het assortiment van Marqt was al duurzaam, het bio-aandeel lag op zo'n 35%. Het team van Ekoplaza heeft twee jaar lang hard aan het assortiment gewerkt en inmiddels is het assortiment 100% biologisch, behalve het water, zout en de producten uit de zee. Erik: "We zijn twee jaar bezig geweest met dit proces. Daar kwam veel bij kijken, want de vraag was: hoe kun je niet bio-producten biologisch maken? Category management heeft enorm hard gewerkt om alles geregeld te krijgen. We hebben ook afscheid genomen van een aantal bekendere merken, maar daar hebben we gisteren en eergisteren niemand over gehoord." 

Een klant neemt een kijkje in de koeling waarin de verse maaltijden gepresenteerd worden. Foto's: Hans Vissers

"Mooie combinatie"
Dit komt volgens hem omdat het concept klopt. "Ik denk dat het concept sterk genoeg is. Dat is in ieder geval de indruk die ik het afgelopen weekend heb gekregen. De klanten komen gewoon lekker winkelen en vertrouwen wat ze hier aantreffen. Daarin lijken we dus zeker geslaagd. Het gaat echt om een mooie combinatie, dat werd ook door de klanten bevestigd. De verhouding is dus goed."

Nog 2 winkels volgen
De komende tijd zullen nog twee winkels naar dit nieuwe concept omgezet worden (Bilderdijk en Ceintuurbaan - allebei in Amsterdam). "Daarna gaan we kijken waar we staan. We zijn tevreden over de uitstraling van de winkel als geheel. Het voelt goed, bij de klanten en bij ons eigen team. Daar ben ik nog het meest blij mee."

De kaasafdeling

Vanaf de winkelvloer
Aaltje, die zichzelf omschrijft als 'het kaasmeisje' bij Ekoplaza Foodmarqt, vertelde vanmorgen vanuit de winkel hoe er door klanten gereageerd wordt: "Het is natuurlijk een beetje vroeg om al echt iets te kunnen zeggen, maar de eerste reacties zijn heel goed. De mensen vinden het heel mooi. Vooral de afdeling eetgemak vinden ze er prachtig uitzien. Dat is natuurlijk heel leuk om te horen." 

Ze geeft aan dat de omzetting naar vrijwel 100% biologisch goed valt bij de klanten. "Ze zijn blij dat het assortiment hetzelfde is gebleven. We hebben met onze huidige leveranciers heel veel om kunnen zetten naar biologisch." 

Verser dan vers - de broodafdeling

Proeverijen
Erik opende om 10:00 uur officieel de winkel. De opening werd omlijst door diverse proeverijen. Tot 11:30 uur lag de focus van de proeverijen op ontbijt en gezondheid. Ook was er een barista aanwezig. Daarna waren er nog diverse andere proeverijen en live muziek. 

Voor meer informatie: edoes@udea.nl en haarlemmerstraat@ekoplaza.nl en www.ekoplaza.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven