InHolland studenten presenteren innovatieve food-start-ups

Van bananenbrood gemaakt van schillen tot een eetbaar parfum

Een eigen bedrijf beginnen, dat klinkt lastig. Maar studenten van de opleiding Food Commerce and Technology bewijzen het tegendeel. Tijdens hun minor Challenge Ondernemen pakken zij de kans een startup op te zetten en een eigen product of dienst op de markt brengen. Ook dit jaar is er weer een grote diversiteit aan producten en diensten; van bananenbrood gemaakt van bananenschillen tot een parfum die een extra smaaksensatie teweegbrengt.

Een extra smaaksensatie
De studenten van Food Parfume willen drie verschillende smaken op de markt brengen die over eten gesprayd kunnen worden voor een extra smaaksensatie. Stefan Hentzen: “Met een geur kan de smaak nog intenser smaken. Hierdoor had ik het idee om een parfum te ontwikkelen waarmee je die extra smaakdimensie kan creëren.” De groep creeërt het parfum met behulp van een destillaat, vergelijkbaar met gin, jenever of whiskey. 


 
Banana Peely Bread
Studenten Company Banana Peely Bread wil de reststroom van bananen en bananenschillen tegengaan door ​overrijpe bananen op te halen bij winkels en de bananenpulp én -schillen te verwerken in een bananenbroodbeslag. Sacha Kuipers: “Toen we van start gingen, wilden we heel graag een product op de markt brengen dat bijdraagt aan een duurzamere wereld. Na onderzoek te hebben gedaan naar reststromen van groen​te en fruit, zagen we kansen in het gebruiken van ​schillen van bananen.” Momenteel is Banana Peely Bread klaar met de productontwikkelingsfase en halen de ondernemers overrijpe bananen op bij flitsbezorgingsservice Gorillas. Milena Koleva: “Nu ligt onze focus vooral op het vinden van investeerders en verkoopkanalen.”



Duurzame likeur van sinaasappelschillen
Veel alcoholische dranken worden niet duurzaam geproduceerd omdat de productie én de grondstoffen veel water nodig hebben. Om dit probleem op lossen, bedacht de groep Peel Liqueur een mooi product: Narancello. Marsha Moest: “Wij wilden graag een product ontwikkelen dat aansluit op het groeiende probleem met reststromen. De sinaasappelschillen die wij gebruiken, worden normaliter weggegooid.’’ Op dit moment komen er langzaam meer duurzame likeuren op de markt. Demy Huijsman: “Wij destilleren namelijk niet en produceren daarom op een hele traditionele manier. En gebruiken minder water dan dat er normaal wordt gebruikt.” Op dit moment is de groep druk bezig met de financiering rond te krijgen en aandeelhouders voor zich te winnen. Ben jij ook benieuwd naar de verhalen van Peel Liqueur?


 
Een zoet beleg zonder suikers
Ashley Foekens van Chitroen: “Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een jam die bestaat uit citroen gecombineerd met chiazaad. Hiermee zijn wij het enige zoete broodbeleg product dat gezond is.” Met dit product wil de groep zich richten op consumenten die een bewustere keuze willen maken voor hun broodbeleg of voor mensen die jam in de yoghurt doen. Plannen voor de toekomst zijn er ook al binnen de groep. Uiteindelijk willen zij ervoor zorgen dat al het broodbeleg zoet én gezond kan zijn. 

Glutenvrije poffertjes
Met Tummy Foods willen studenten een poffertje op de markt brengen die volledig glutenvrij is. Student Anouk Brantjes kwam op het idee tijdens haar oppasbaantje, zij kon geen lekkere alternatieven aanbieden voor haar oppaskind met glutenallergie. “Er zijn op dit moment nog niet heel veel mogelijkheden voor kinderen met een glutenallergie. Wanneer die kinderen een leuke activiteit hebben overdag (kinderfeestje of een dagje pretpark) is er voor hen vaak geen mogelijkheid voor een lekkere lunch. Dan kom je al gauw uit op die ‘droge boterham’.” 


Bron: InHolland


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven