Zintuigelijke waarneming, samen met prijs zijn en blijven de belangrijkste parameters waarop Vlaamse consumenten hun aankoop baseren, blijkt uit de jaarlijkse peiling van marktonderzoeksbureau iVox in opdracht van VLAM zo meldt Gondola. Maar op langere termijn zien ze dat het land van herkomst, de afwezigheid van GGO’s en dierenwelzijn aan belang winnen. In 2020 (bevraging vlak na 1ste lockdown) kregen vooral het land van herkomst en lokale productie een boost.
Klik hier voor een grote versie, Bron: iVox in opdracht van VLAM (juni 2021)
Terugkijkend naar resultaten in de afgelopen 7 jaar is te zien dat criteria die meer betrekking hebben op veiligheid, duurzaamheid en nabijheid tijdens de coronacrisis aan belang winnen terwijl criteria die meer betrekking hebben op kwaliteitscontrole aan belang verliezen. Opmerkelijk in de evolutie van aankoopcriteria is dat veiligheid in 2020 én 2021 is gestegen wat wijst op bezorgdheid over mogelijke coronabesmettingen op producten. Wat ook opvalt is het belang dat men hecht aan het soort winkel waar men koopt. De consument staat daar in coronatijden blijkbaar minder stil.
Klik hier voor een grote versie, bron: iVox in opdracht van VLAM (juni 2021)
Het belang van herkomst en voorkeur voor Belgische producten blijft hoog. De helft van de consumenten in het onderzoek (49%) geeft aan belang te hechten aan het land van herkomst. Dat geldt vooral voor 55-64-jarigen en hoger opgeleiden. Bijna alle ondervraagden hebben een voorkeur voor Belgisch product, zeker voor de typische basisproducten zoals aardappelen, groenten, eieren en melk. De steun voor de lokale boeren en de Belgische economie is de belangrijkste reden hiervoor, daarnaast speelt ook het lager aantal voedselkilometers een belangrijke rol in verband met milieu en versheid en prijs.
Van hier
77% van de ondervraagden is trots op producten van Belgische herkomst, 73% vindt het zonde om producten te importeren wanneer er ook een Belgische variant bestaat. 64% geeft aan dat de kans groter is dat ze voor Belgische producten kiezen indien een duidelijke vermelding van de Belgische herkomst op het product staat. Bovendien geeft 45% aan dat als een supermarkt belang hecht aan inlandse producten, de kans groter is dat ze bij die supermarkt inkopen gaan doen. Dat is lang niet altijd het geval. 38% van de ondervraagden geeft aan dat Belgische producten makkelijk herkenbaar zijn.
Klik hier voor een grote versie, bron: iVox in opdracht van VLAM (juni 2021)
Voor meer informatie:
Liliane Driesen
VLAM
+32 02 552 80 32
liliane.driesen@vlam.be
www.vlam.be