Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Versplatform maakt vuist tegen grote supermarkten

De Lokalist wint Newcomer Retail Award 2021

Waarom is er wel een Thuisbezorgd voor pizzeria’s en sushirestaurants, maar nog niet voor boeren en lokale winkeliers? Ondernemers Paul van Straaten en Richard Nederlof zagen een kans en lanceerden vorig jaar bezorgplatform De Lokalist. Op het platform kun je boodschappen doen bij tientallen lokale bakkers, boeren, slagers, viswinkels en zelfs bierbrouwerijen. De Lokalist bundelt deze lokale specialiteiten en bezorgt ze in één keer thuis.


Ondernemers Paul van Straaten en Richard Nederlof met de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021, foto LinkedIn

Start-up wint ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021
De start-up timmerde het afgelopen jaar flink aan de weg en bezorgt sinds juni 2021 zelfs in heel Nederland. Op donderdag 23 september werd De Lokalist bekroond met de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021, een aanmoedigingsprijs voor startende retailinnovaties.

Paul van Straaten en Richard Nederlof verkochten vier jaar geleden hun post- en pakketbedrijf Van Straaten Post. Al snel kwamen de ondernemers erachter dat ze weer met elkaar wilden ondernemen. Dit keer op het gebied van lokale levensmiddelen. “We vonden het bijzonder dat er wel een Thuisbezorgd is voor pizzeria’s, maar nog niet voor boeren en lokale winkeliers”, vertelt Van Straaten. “Terwijl het juist voor deze kleine ondernemers lastig is om met de toekomst mee te gaan. Ze beschikken zelf vaak niet over de middelen, tijd en kennis om online te bezorgen. Met De Lokalist nemen we dat voor ze uit handen.”

Het wiel niet opnieuw uitvinden
Van Straaten en Nederlof begonnen De Lokalist vorig jaar met de overname van Verstaxi, een bezorgplatform voor lokale winkeliers in Zeist. “Toen we begonnen wisten we natuurlijk al veel van logistiek, maar nog niet van lokale levensmiddelen”, vertelt Van Straaten. “Door de overname van Verstaxi konden we meteen heel veel leren van een klein bestaand concept. Je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Kijk liever naar wat anderen doen en doe een paar dingen slimmer. Zo leerden we dat winkeliers graag hun hele assortiment willen verkopen, niet slechts een deel. Ook vinden ze het belangrijk om hun afzetgebied te vergroten. Dat doen wij met De Lokalist.”
 
Uitdagen van het establishment
Met hun bezorgplatform willen Van Straaten en Nederlof een lokale vuist maken tegen de grote supermarkten. Nederlof: “Met ons post- en pakketbedrijf moesten we als kleine speler opboksen tegen de gevestigde orde. We houden er dus wel van om het establishment uit te dagen. Met De Lokalist bieden we lokale winkeliers de tools op het gebied van logistiek en marketing om samen de concurrentie aan te gaan met de grote supermarkten.”

Kwaliteit en gemak
De Lokalist verleidt consumenten om de overstap naar lokaal te maken door het gemak van online boodschappen doen te combineren met de charme en kwaliteit van lokale producten. Nederlof: “Consumenten willen wel lokaal kopen, maar hebben geen tijd voor een urenlange tocht langs verschillende winkels. Op ons platform bestel je in een paar klikken je weekboodschappen bij lokale ondernemers. Wij rijden ’s ochtends langs alle aangesloten boeren en winkeliers om de bestellingen op te halen, sorteren de producten in ons sorteercentrum en bezorgen alles in één keer bij je thuis.”
 
Opschalen
De start-up heeft de wind mee. Sinds juni 2021 bezorgt De Lokalist in heel Nederland en op donderdag 23 september won het platform de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021. De award is volgens Van Straaten de kroon op het werk van het afgelopen jaar: “We hebben een hele sterke basis neergezet, nu kunnen we het concept opschalen. Op dit moment werken we met ruim 100 boeren en lokale winkeliers, voornamelijk in de provincie Utrecht. Ons doel is om door heel Nederland lokale ondernemers aan te haken. Daarom zijn we op zoek naar een sterke partner.” Aan de animo van winkeliers ligt het volgens Van Straaten in ieder geval niet: “We ontvangen elke dag nieuwe aanmeldingen van winkeliers en ambachtslieden die zich bij ons platform willen aansluiten.”

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: