Driscoll's kreeg in 2016 voor het eerst toestemming om de Chinese markt te betreden. Hun afzet bereikte dat jaar 500 ton. Binnen minder dan vijf jaar sindsdien, tot 2020, is hun afzet vertwintigvoudigd tot ongeveer 10.000 ton. Driscoll's Tian Renjie: "Vergeleken met de traditionele markten van de VS, Europa en Australië, is de Chinese markt de snelst groeiende markt voor Driscoll's. De eerste zaadjes voor Driscoll's in China werden gezaaid in 2013 en in 2019 maakte het bedrijf aanzienlijke winst."
Tian Renjie, wereldwijd onderdirecteur van Driscoll's en directeur van Driscoll's China
Tian Renjie verwacht dat de afzet van Driscoll's op de Chinese markt in de komende vijf jaar zal verdrievoudigen en in totaal 30.000 ton zal bedragen. Aan de basis van deze wens ligt de snelgroeiende Chinese marktvraag naar blauwe bessen, alsook het voortdurend groeiende areaal van Driscoll's bessenplantages in Yunnan en Ningxia. De onderneming heeft in Yunnan reeds een totaal van 430 ha voor de aanplant van bessen bestemd. Als reactie op het regenseizoen in juli en augustus is Driscoll's ook begonnen met het experimenteren met bessenaanplant in Ningxia.
Het merk Driscoll's werd in 1872 in Californië opgericht en wordt al vier generaties lang door dezelfde familie beheerd. Hun productvariëteiten omvatten aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen. Zij hebben 22 plantages over de hele wereld. In 2013 vestigden zij hun eerste plantage in China. Die plantage bevond zich in Yunnan en werd al snel de eerste lokale bessenplantage in China waarin vanuit het buitenland werd geïnvesteerd. De plantage groeide en begon in 2016 aan de Chinese markt te leveren.
Wat productvariëteiten betreft, waren blauwe bessen goed voor bijna 80% van de 10.000 ton bessen die in 2020 werden afgezet. Het grootste deel van de resterende 20% werd gelijkelijk gedeeld door frambozen en bramen. Volgens Tian Renjie neemt de mondiale consumentenvraag naar blauwe bessen snel toe. De afzetwaarde van blauwe bessen op de Amerikaanse markt zal in 2020 hoger liggen dan die van aardbeien. Ook de Chinese consumentenvraag naar fruit van hoge kwaliteit neemt snel toe en ook bessen worden steeds gewoner. De afzet van blauwe bessen stijgt duidelijk in een indrukwekkend tempo.
Driscoll's begon in 2016 met de afzet van bessen op de Chinese markt, maar op dat moment was hun teeltvolume vrij beperkt. Daarom verkochten ze voornamelijk in grote steden zoals Beijing, Shanghai en Shenzhen. Nu hun teelt is uitgebreid, zet Driscoll's ook bessen af in kleinere steden via e-commerce platforms. Het bedrijf heeft reeds verschillende stations voor gekoelde bevoorrading in Beijing, Shanghai, Guangzhou en Chengdu, wat de binnenlandse distributie sterk vereenvoudigt. Tegelijkertijd ziet Driscoll's innovatieve retailkanalen niet over het hoofd. Terwijl het bedrijf blijft afzetten in traditionele supermarkten in grote steden, intensiveert Driscoll's ook de samenwerking met innovatieve e-commerce platforms om de distributie van Driscoll's in heel China te bevorderen.
Bron: The Paper (Shanghai)