Wereldwijde vraag naar luchtvracht herstelt zich in januari naar pre-Covid-niveau

De International Air Transport Association (IATA) heeft gegevens over de mondiale luchtvrachtmarkten voor januari 2021 vrijgegeven, waaruit blijkt dat de vraag naar luchtvracht voor het eerst sinds het begin van de crisis is teruggekeerd naar het niveau van vóór Covid (januari 2019). De vraag van januari vertoonde ook een sterke groei van maand tot maand ten opzichte van de niveaus van december 2020.

De vergelijkingen tussen de maandresultaten van 2021 en 2020 zijn vertekend door het buitengewone effect van Covid-19. Tenzij anders vermeld zijn alle volgende vergelijkingen met januari 2019, die een normaal vraagpatroon vertoonde.

  • De wereldwijde vraag, gemeten in vrachttonkilometers (CTK's), steeg met 1,1% ten opzichte van januari 2019 en met +3% ten opzichte van december 2020. In alle regio's verbeterde de luchtvrachtvraag van maand tot maand, waarbij Noord-Amerika en Afrika het sterkst presteerden.
  • Het herstel van de wereldwijde capaciteit, gemeten in beschikbare vrachttonkilometers (ACTK's), werd tenietgedaan door nieuwe capaciteitsverminderingen aan de passagierszijde. De capaciteit kromp met 19,5% ten opzichte van januari 2019 en daalde met 5% ten opzichte van december, de eerste maandelijkse daling sinds april.
  • De operationele achtergrond blijft gunstig voor de luchtvrachtvolumes:
    • De omstandigheden in de bewerkende sector blijven robuust ondanks nieuwe Covid-19-uitbraken die de passagiersvraag naar beneden hebben getrokken. De wereldwijde Purchasing Managers' Index voor de bewerkende sector kwam in januari uit op 53,5.
    • De component nieuwe exportorders van de PMI voor de bewerkende sector, een voorlopende indicator van de vraag naar luchtvracht, bleef wijzen op een verdere verbetering van de CTK. De prestatie van de metriek was minder robuust in vergelijking met Q4/2020, omdat de opleving van Covid-19 een negatieve invloed had op de exportactiviteiten in opkomende markten. Mocht dit aanhouden of zich uitbreiden naar andere categorieën, dan kan dit invloed hebben op de toekomstige groei van het luchtvrachtvervoer.
    • Het voorraadniveau blijft relatief laag in vergelijking met de afzet. Historisch betekende dit dat bedrijven hun voorraden snel moesten aanvullen, waarvoor ze ook gebruikmaakten van luchtvrachtdiensten.

Alexandre de Juniac van de IATA: "Het luchtvrachtverkeer is terug op het niveau van voor de crisis en dat is broodnodig goed nieuws voor de wereldeconomie. Maar hoewel er een sterke vraag is om goederen te verladen, wordt ons vermogen beperkt door het tekort aan capaciteit die normaal door passagiersvliegtuigen wordt geleverd. Dat zou voor de regeringen een teken moeten zijn dat ze hun plannen voor een herstart bekend moeten maken, zodat de sector duidelijkheid krijgt over hoe snel meer capaciteit online kan worden gebracht." Regionale prestaties in januari
Luchtvaartmaatschappijen uit Asia-Pacific zagen de vraag naar internationale luchtvracht in januari 2021 met 3,2% dalen ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dit was een verbetering ten opzichte van de daling van 4% in december 2020. De internationale capaciteit bleef beperkt in de regio, met een daling van 27% ten opzichte van januari 2019, wat een verslechtering was ten opzichte van de daling van 26,2% j-o-j die in december werd opgetekend. De luchtvaartmaatschappijen van deze regio rapporteerden de hoogste internationale bezettingsgraad met 74%.

Klik hier voor het volledige persbericht.

Corporate Communications
+41 22 770 2967
corpcomms@iata.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven