Brainstorm MBO-Challenge: investeer in duurzame relatie bedrijven en MBO-scholen

Een digitale brainstorm met vertegenwoordigers van bedrijfsleven, overheid en onderwijs in het kader van de MBO-Challenge, leverde de overall conclusie op dat zowel bedrijven als Mbo-scholen behoefte hebben aan het opbouwen van een duurzame relatie. Op die manier kan het onderwijs worden afgestemd op behoeftes in het bedrijfsleven en is de kans groter dat er een goede match kan worden gemaakt tussen bedrijf en student voor o.a. stages.

GroentenFruit Huis, Handel Groeit, Hogeschool Inholland en Gemeente Rotterdam zijn initiatiefnemers van de Brainstormsessie. Het idee om een MBO-Challenge te organiseren is ontstaan vanuit de behoefte om MBO-studenten te interesseren voor een baan in de groenten- en fruitsector. Ze hebben vaak geen idee van de veelzijdigheid aan banen die hier beschikbaar is. Kennismaking middels een excursie of stage kan een mooi begin zijn van een loopbaan in de groente- en fruitsector.

De MBO-Challenge zou eigenlijk in 2020 plaatsvinden tegelijk met het internationale congres Ifama 2020 dat in Rotterdam zou plaatsvinden, maar om bekende redenen is omgezet naar een digitaal event. Alle bij de MBO-Challenge betrokken partijen, waren het er over eens dat voor MBO-studenten contact op de werkvloer essentieel is om hun interesse te wekken voor een baan in de groente- en fruitsector. Daarom is besloten de MBO-Challenge uit te stellen naar 2021.

Gastlessen of stageplaatsen
Donderdag 7 januari jl. vond een brainstormsessie plaats met ongeveer 25 vertegenwoordigers waaronder diverse leden van GroentenFruit Huis uit de Dutch Fresh Port, deelnemers aan Handel Groeit, docenten van MBO-instellingen en vertegenwoordigers van de overheid zoals Greenport West-Holland en Gemeentes Barendrecht en Rotterdam. Buro COBALT begeleide de brainstormsessie. Er is veel informatie opgehaald over de manier waarop MBO-studenten kunnen worden bereikt, de behoefte van bedrijven en van Mbo-scholen. Opvallende conclusie was dat scholen en bedrijfsleven elkaar soms moeilijk kunnen vinden. Voor scholen als het gaat om excursies, gastlessen of stageplaatsen. Voor bedrijven als het gaat om het vinden van stagiaires met ambitie om door te leren en werken in het bedrijf na hun opleiding. Bouwen aan een duurzame relatie kan de sleutel zijn voor een goede match tussen scholen en bedrijfsleven. 

Voor meer informatie:
Lobke van Oorschot
Handel Groeit
l.vanoorschot@handelgroeit.nl 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven