Migros graveert logo's op bio-mango's en straks ook op bio-avocado's

In Aclens in het kanton Vaud graveert het bedrijf Satori het biologische logo van Migros op de schil van de mango. Na een testfase zal de lasertechnologie landelijk worden toegepast. Hierdoor zullen miljoenen plastic etiketten overbodig worden.

De gegraveerde mango's van biokwaliteit, die voortaan in alle Migros-supermarkten worden aangeboden, zijn het resultaat van een ecologische doelstelling, want door het biologische logo van Migros op het oppervlak van de vrucht te graveren, kunnen de plastic stickers, die schadelijk zijn voor het milieu en niet populair zijn bij de klanten, achterwege blijven. Op deze manier kunnen mango's uit de biologische teelt duidelijker onderscheiden worden van conventioneel geteelde exemplaren, zoals de wet voorschrijft.

Gegraveerd biologisch fruit (foto: Migros)

Pioniers in lasergravure
Het graveren gebeurt in het bedrijf Satori, dat exotische groenten en fruit aan Migros levert. Het is gelegen in het industriegebied van Aclens, tussen Lausanne en Yverdon-les-Bains. "Wij zijn het eerste bedrijf in het land dat een natuurlijke branding uitvoert, dat wil zeggen een lasergravure op de schil van groenten en fruit," zegt Valon Morina. Valon is verantwoordelijk voor de rijping en opslag en houdt toezicht op het mechanische proces, dat gebaseerd is op lasertechnologie.

Nadat de mango’s geleverd zijn, per schip uit Brazilië en Peru en per vrachtwagen uit Spanje, worden ze op maat gesorteerd, opgeslagen in een speciale ruimte en dagelijks gecontroleerd op rijpheid. "Ze mogen niet te rijp zijn, anders kunnen ze beschadigd raken tijdens het graveren," legt Valon uit.

Laserstralen met de snelheid van het licht
Na de selectie gaat het heel snel. De mango's worden in groepjes van acht in een doos gezet en gaan ze op een lopende band door de graveermachine. Om de laser precies af te stellen worden de mango’s door een speciale camera op hoogte of diameter gescand. Daarna graveren twee laserstralen met de snelheid van het licht het Migros-biologo op de schil.

Aan de uitgang van de machine wordt elke mango afzonderlijk geïnspecteerd. "Het is misschien niet mogelijk om de markering in dit stadium al duidelijk te zien, maar we weten uit ervaring dat het logo na twee of drie uur zichtbaarder wordt," legt teamleider Vjolca Hoxha uit. Vier dagen later, na verdere rijping, wordt een laatste controle uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat het vruchtvlees niet beschadigd is.

Proef met avocado's
Naast mango's graveert Satori momenteel ook avocado's als onderdeel van een andere test die tot het voorjaar zal lopen. Als deze test ook succesvol is, zou Migros in de toekomst meer dan 5,5 miljoen plastic banderollen per jaar kunnen besparen voor biologische mango's en avocado's.

Voor meer informatie:
www.migros.ch/de
www.satori.ch
www.eco-mark.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven