Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leonardo Juárez, The Fresh Co.:

"Interessante marktniche voor Spaanse citruskaviaar, kumquat en pitaya"

De wens om een frisse wind door het aanbod te doen waaien en een unieke service te bieden, heeft The Fresh Co. ertoe gebracht een nieuwe lijn exoten te lanceren.

"Zo’n negen maanden geleden begonnen we met die gedachte te spelen", zegt Leonardo Juárez, manager van het Spaanse teelt- en afzetbedrijf van groenten en fruit. "We zagen een zeer interessante marktniche dat ons kon helpen om ons merk zichtbaarheid te geven en onze aanwezigheid op alle internationale markten waarin we actief zijn te versterken.”

Het assortiment exoten van The Fresh Co. bestaat in eerste instantie uit drie producten: citruskaviaar, waarvan het seizoen net is afgelopen, kumquat, waarmee het bedrijf half december op de markt komt en pitaya.

"Alle exoten komen uit de regio Murcia. Momenteel kopen we ze nog in bij kleine en middelgrote telers, maar het is onze bedoeling om in de nabije toekomst het hele assortiment zelf te telen", kondigt hij aan.

Ondanks het feit dat de afzet van deze exclusieve en op de betere keuken gerichte fruitsoorten, waarvan de markt trouwens groeiende is, tijdelijk gefnuikt werd door het sluiten van de horeca als gevolg van de coronapandemie, is de eerste ervaring van het bedrijf met citruskaviaar toch overwegend positief, zo merkt Leonardo Juárez op. "Het is inderdaad een moeilijke tijd geweest, maar we hebben gezien dat citruskaviaar best wel in de smaak valt en als we het goed aanpakken, liggen er niet alleen volop kansen in de horeca, maar ook in de retail", legt de manager van The Fresh Co. uit. "Dankzij onze ervaring met de afzet van andere groenten en fruit, kijken we nu samen met enkele supermarkten naar wat de mogelijkheden zijn om een programma op te zetten voor een heel assortiment exoten."

"We mikken op een basisassortiment dat beetje bij beetje kan worden uitgebreid met nieuwe exoten zoals Boeddha’s hand of yuzu", zegt hij.

Internationaal karakter
Het in Murcia gevestigde bedrijf, dat ook een verkoopkantoor heeft in Wenen, steunt op een breed netwerk van Spaanse en buitenlandse leveranciers waardoor het een breed scala aan conventioneel en biologisch geteelde groenten en fruit kan aanbieden volgens de behoeften van elke klant. The Fresh Co. heeft ook eigen productiefaciliteiten in het Midden-Oosten, met name in de buurt van de Iraanse hoofdstad Teheran, waar het momenteel tomaten teelt.

"We hebben een heel internationaal profiel", benadrukt Leonardo. "Naast de afzet van groenten en fruit in West-Europese landen zoals Italië, Frankrijk, Duitsland, Engeland of Portugal, richten we ons al lang op verre markten, die vele andere teelt- en afzetbedrijven als ingewikkeld beschouwen. We zijn een atypisch bedrijf omdat we van grote uitdagingen houden. Een uitdaging die we ons voor 2020 hadden voorgenomen, was voet aan grond krijgen in de Aziatische markt. En daar zijn we inderdaad in geslaagd”, zegt hij trots. “Op dit moment zetten we druiven en granaatappelen af in Maleisië en Singapore, maar we hebben er ook al verschillende andere producten naar geëxporteerd, zoals uien. Momenteel richten we ons bijna volledig op het groenteseizoen”, legt Leonardo uit.

“Uiteindelijk zijn we meer een dienstverlener dan een puur afzetbedrijf. We maken deel uit van een op tuinbouw gerichte groep die alle domeinen bestrijkt, van teelt tot onderzoek”, benadrukt hij. "Naast onze professionele aanpak en efficiëntie, is het vooral ons aanpassingsvermogen aan de eigenheden van de verschillende markten, ook die van buiten Europa, dat ons in staat heeft gesteld zo door te groeien", besluit Leonardo Juárez.

 

Voor meer informatie:
Javier Espinosa (Export Department)
The Fresh Co.
Mob: +34 677 211 166 (Spanje)
jespinosa@thefreshco.es
www.thefreshco.es 

Publicatiedatum: