Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CO2-uitstoot per container in beeld met HelloContainer

De Nederlandse scheepvaart veroorzaakt méér CO2 uitstoot dan alle auto’s in ons land bij elkaar. Eén containerschip stoot jaarlijks gemiddeld evenveel CO2 uit als 28.000 auto’s. Maar het ene schip is het andere niet en daar speelt HelloContainer op in. HelloContainer is een online boekingssysteem waarmee de CO2-uitstoot per container transparant wordt en de ondernemer de mogelijkheid krijgt zelf zijn CO2 footprint inzichtelijk te maken.

Achtergrond
In 2017 slaan Jos de Jonge en Kees Koopman de handen ineen. Jos heeft z’n sporen verdiend in de containerbranche en Kees heeft dan inmiddels al 10 jaar een online platform voor het verzenden van documenten, pakketten en pallets. In 2018 sluit ICT-expert en ondernemer Ron de Wit aan, waarmee het team op dat moment compleet is. Doel is een platform te ontwikkelen dat de nieuwe standaard wordt in de markt én bijdraagt aan een schonere wereld. Dit wordt HelloContainer, welke Jos, Kees en Ron o.a. in samenwerking met het instituut voor Transport en Leefomgeving realiseren.

Uitdaging
HelloContainer heeft de afgelopen drie jaar het platform verder ontwikkeld. Samen met partijen uit de AGF-sector is men in deze branche gestart, naar eigen zeggen omdat het één van de lastigste branches is. “In de AGF-sector hebben we te maken met voedingswaren, planten en andere vergankelijke producten. Dit stelt hoge eisen aan het transport. Zo worden er koelcontainers (reefers) gebruikt, moeten we rekening houden met keuringsinstanties en is een zo snel mogelijk transport van groot belang. Het platform blijkt hiervoor uitermate geschikt te zijn.”

Het hele proces in 1 platform gevangen
Een schonere wereld is het uitgangspunt, maar het platform heeft nog meer geheimen. “Elk jaar gaat er bij 3 à 5 procent van de geboekte containers iets mis. In veel gevallen is dat te wijten aan menselijke fouten t.g.v. het complexe proces van containers boeken. Door de ingebouwde checks brengt het platform dit terug tot 0,2%. Alleen al via Rotterdam en Antwerpen worden jaarlijks 8 miljoen export containers verscheept, de potentie is dus enorm.”

“De koppeling met de Douane is direct en rechtstreeks, het aanmaken van een exportaangifte kost slechts drie minuten (t.o.v. minimaal 30 minuten en soms zelfs een hele dag op de traditionele manier). Door gebruik te maken van machine learning (i.s.m. de HZ, University of Applied Sciences) zijn verwachte toekomstige prijzen te verkrijgen zodat men altijd de juiste keuze kan maken. Kortom alle stappen die je moet zetten om de best passende container te boeken zijn verenigd in één online platform.”

Toekomstplannen
HelloContainer is ervan overtuigd dat de CO2-uitstoot van container-transport over zee in grote mate is terug te dringen door zaken tran-sparant te maken en de keuze voor schoner vervoer te faciliteren. “Voor de AGF-sector hebben we dit volledig ingericht en de innovatie is niet onopgemerkt gebleven. Zo is het Zeeuws Participatie Fonds (ZPF) ingestapt om verdere groei ook financieel te ondersteunen, en ook zijn we onlangs genomineerd voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2020. Het is onze ambitie om in de toekomst naast de AGF-sector ook andere sectoren van de mogelijkheden van HelloContainer te kunnen laten profiteren.”

beeld: HelloContainer

Voor meer informatie:  www.hellocontainer.com

Publicatiedatum: