In Madagaskar zijn de spannendste acht dagen van het jaar aangebroken voor lychee-exporteurs, nadat op 13 november het lycheeseizoen officieel voor geopend werd verklaard. De grote onzekere factor blijft of westerse consumenten dit jaar lychees op het menu zullen zetten met de feestdagen?
Een ware karavaan aan voertuigen geladen met lychees is momenteel onderweg naar de haven van Tamatave, in het oosten van Madagaskar. De afgelopen dagen werden er zo'n 15.000 tot 20.000 ton van de kleine roze vruchten naar deze havenstad verladen, van waaruit ze maandagavond zullen vertrekken naar hun eindbestemmingen.
Het eiland is na China en India de grootste lycheeproducent ter wereld en de voornaamste leverancier van deze fruitsoort aan de Europese Unie. Om deze positie veilig te stellen, werden de eerste twee schepen al op 16 november in Tamatave geladen, waarna ze vertrokken richting België.
Vroeg seizoen
Dit jaar rijpte het fruit eerder dan normaal. Dit is goed nieuws volgens Georges Geerarts, vicevoorzitter van het Tamatave Horticultural Center, dat verantwoordelijk is voor de analyse van het fruit voorafgaand aan de export. "Een vroege start van het seizoen betekent dat er kan worden beantwoord aan de kwaliteitseisen omdat het fruit over de juiste rijpingsgraad en maat beschikt en niet overhaast hoefde te worden geplukt. Hoe eerder het in het winkelschap ligt, hoe beter. Alles wat de markt voor kerst bereikt, is winst omdat importeurs het product graag twee tot drie weken voor de feestdagen in de schappen hebben staan."
Dit jaar hebben importeurs echter minder bestellingen geplaatst. Er werd 20% minder ingekocht voor de Europese markt uit vrees dat eindklanten het product niet afnemen. De prijzen zouden ook lager uit kunnen vallen dan voorgaande jaren.
"Importeurs hebben ons nog niet betaald," legt de exporteur uit Madagaskar uit. "Ze hebben wel wat betaald zodat we verder konden met ons werk hier maar er zijn dit jaar geen garanties. Er bestaat geen zekerheid over de uiteindelijke inkoopprijs. Ze hebben laten weten dat ze dit nog niet weten. Zo zouden ze €0,90, €1,00 of €1,20 FOB per kilo kunnen betalen. Niemand die het kan zeggen. We wachten eigenlijk op de respons van de Europese consument." Het volgende schip zal naar verwachting op 20 november uit Madagaskar vertrekken om twee weken later aan te komen in Frankrijk.
Bron: Axadletimes.com