Omzet Bonduelle eerste kwartaal daalt licht

Bonduelle heeft de financiële resultaten over het eerste kwartaal van boekjaar 2020-2021 bekendgemaakt. De omzet voor deze periode staat op €680,5 mln, wat neerkomt op een daling van 0,6% ten opzichte van de gerapporteerde cijfers en een groei van 1,9% op vergelijkbare basis. De wisselkoers had een nadelige impact van -2,5% op de inkomsten van het bedrijf, hetgeen voornamelijk toegeschreven kan worden aan de fluctuatie van de Amerikaanse en Canadese dollar en de Russische roebel. 


Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Regio Europa
De omzetgroei in de Europese zone, die 46,3% van de bedrijfsactiviteiten vertegenwoordigt in de periode, registreerde een daling van 0,6% op vergelijkbare basis en van 0,9% ten opzichte van de gerapporteerde cijfers. De bedrijfsactiviteiten laten een stevige groei zien en dat geldt zowel voor de landelijke merken (Bonduelle en Cassegrain) als huismerken, binnen het niet-gekoelde en koelsegment. 

Hoewel de afzet in de retailsector stabiel blijft, wordt de totale groei van het segment diepgevroren producten gehinderd door de beperkende maatregelen in de horecasector, die verband houden met de Covid-19-crisis. 

Tegelijkertijd weegt de gezondheidscrisis ook zwaar op de verse ready-to-use-markten (verpakte sla, maaltijdschalen en ready-to-eat-salades), die zowel in de retail als horeca blijven krimpen ondanks dat er een groei in ons marktaandeel wordt waargenomen. 

Buiten Europa
De omzet buiten Europa, die 53,7% van de totale inkomsten van het bedrijf vertegenwoordigt, vertoonde een groei van 4% op vergelijkbare basis en een daling van 0,3% ten opzichte van de gerapporteerde cijfers.

Op een like-for-like-basis was er in het eerste kwartaal sprake van groei binnen alle drie de segmenten. In Noord-Amerika bleven de activiteiten stabiel en dynamisch binnen zowel het conservensegment als dat van diepgevroren producten. De horecasector, die nog altijd worstelt met een forse terugval, weegt evenals in Europa zwaar op zowel het verssegment als dat van diepgevroren producten. Bonduelle Fresh Americas registreerde een positieve trend aan het einde van het voorgaande boekjaar en boekte weer groei, hetgeen extra wordt aangejaagd door de goede prestaties van de categorie ready-tot-eat-saladeproducten ('bowls'). 

De regio Eurazië (Rusland en omliggende landen) heeft te lijden onder de zwakke roebel die zowel een wissel op de economie als de consumptie trekt. Daarnaast werd Bonduelle gedwongen vrijwillige arbitrage toe te passen om winstgevender merkcontracten aan te kunnen gaan, wat ten koste ging van bepaalde huismerken. 

Voor een volledig overzicht van de financiële resultaten, klik hier.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven