Het schip Jacques Saadé werd onlangs toegevoegd aan de vloot van CMA CGM en is het grootste op vloeibaar aardgas (lng) aangedreven containerschip ter wereld. CMA CGM koos ervoor het schip te vernomen naar de oprichter van het bedrijf: Jacques Saadé, een visionair ondernemer.
Bijzondere doopplechtigheid voor een uniek schip
De tewaterlating van Jacques Saadé ging vergezeld van een unieke digitale doopplechtigheid waarbij vertegenwoordigers van de scheepswerf in Shanghai en de directie van CMA CGM in Marseille aanwezig waren.
In november 2017 besloot Rodolphe Saadé, bestuursvoorzitter en directeur van CMA CGM, om een aantal containerschepen uit te rusten met lng-motoren, hetgeen uniek is in de geschiedenis van Ultra Large Container Vessels. CMA CGM gaf hiermee blijk van haar streven naar het maken van een energietransitie binnen de maritieme transportsector.
Vandaag de dag is lng de meest geavanceerde oplossing tegen luchtvervuiling, waarmee de uitstoot van zwaveldioxide en fijnstof met 99% kan worden gereduceerd en de uitstoot van stikstofdioxide met 85%. Dit is ruim boven de geldende normen. De CO2-uitstoot van lng is 20% lager dan die van andere brandstof. Deze nieuwe technologie is een eerste stap die CMA CGM zet voor het realiseren van haar ambitieuze doelstelling om in 2050 CO2-neutraal te zijn.