Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Port of Rotterdam

Verdubbeling aantal koelschepen in haven Rotterdam

Er komen tegenwoordig twee keer zo veel koelschepen met conventionele lading aan bij Rotterdam Fruit Wharf in de Merwehaven Meldt de haven van Rotterdam. Door alle maatregelen vanwege COVID-19 zijn rederijen niet in staat gebleken voldoende koelcontainers in de laadhavens van Zuid-Afrika te positioneren. Daardoor zijn deze conventionele koelschepen - met aan dek containers en in het ruim pallets - aanzienlijk populairder geworden.

36 koelcontainers – ook wel reefers genaamd - en 2482 pallets vol Zuid-Afrikaans fruit (o.a. grapefruit, sinaasappels, peren en citroenen) werden 17 en 18 mei op Rotterdam Fruit Wharf overgeslagen uit de Crown Garnet. Het schip behoort tot de Reefer Alliance, een samenwerkingsverband van Seatrade en Baltic Shipping die een dienst onderhoudt tussen de havens Durban, Port-Elisabeth en Kaapstad in Zuid-Afrika. Vanuit deze laadhavens vervoeren deze schepen het citrusfruit in containers aan dek en onder dek naar Rotterdam en St. Petersburg.

Koelhuizen aan de waterzijde
“Meestal arriveert zo’n schip eens in de twee weken in Rotterdam en dan is het aantal pallets in het ruim aanzienlijk minder. Dit is alweer de tweede in een reeks van vier aankomsten in mei. Door het tekort aan 40 TEU reefers is de vraag om op deze dienst mee te varen veel groter dan gebruikelijk”, aldus commercieel manager Peter van de Laar. Van hem mogen er best nog meer conventionele koelschepen naar Rotterdam komen. “Vroeger deden we drie van dit soort schepen in een week. Nu wordt bijna al het fruit vervoerd in koelcontainers. Wij zijn nog de enige terminal in Rotterdam die goed is uitgerust om conventionele koelschepen te kunnen ontvangen. Niemand heeft een koelhuis direct aan de waterzijde zoals wij.”

Op de kade van Rotterdam Fruit Wharf in de Merwehaven worden de pallets met fruit uit de koelcontainers op het schip direct in één van de koelcellen gelost. Na de lossing van de containers aan dek wordt gelijk begonnen met de lossing van de pallets fruit vanuit de ruimen van het schip. Via de kade gaat al het fruit direct het koelhuis in om de koelketen zo gesloten mogelijk te houden.

Naast deze speciale conventionele dienst ontvangt Rotterdam Fruit Wharf dagelijks containers met fruit van de reguliere Rotterdamse containerterminals. Deze containers worden gelost in één van de koelcellen. Daar wordt het fruit op de juiste temperatuur opgeslagen, totdat het zijn weg vindt naar een bestemming in Europa of zelfs daarbuiten.

Rotterdam Fruit Wharf
Rotterdam Fruit Warf viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. Terwijl veel fruit naar zuid verdween, bleef het bedrijf de noordoever van de Rotterdamse haven trouw. Rotterdam Fruit Wharf is onderdeel van de SEA-invest Group met terminals in Antwerpen, Zeebrugge, Rotterdam en Hamburg en koelloodsen in Zuid Afrika in Kaapstad en Durban.

Voor meer informatie:
Peter van de Laar
Rotterdam Fruit Wharf
Tel +31 (0)10 2215000
info@sea-invest.nl     

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: