Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ecuador: Bananenoogst gaat door ondanks logistieke uitdagingen

"Gecontracteerde bananenmarkt is stabiel maar de prijzen op de spotmarkt zijn gedaald"

Ondanks de vele problemen en uitdagingen die de Covid-19-pandemie met zich meebrengt, verloopt de bananenoogst in Ecuador vrij normaal met een minimale verstoring, hoewel de logistiek op sommige punten moeilijkheden heeft ondervonden. Juan José Pons is de coördinator van de Ecuadoraanse Banana Cluster, die bestaat uit bananengenootschappen en -verenigingen van het land. "De Banana Cluster is goed voor 100% van de Ecuadoraanse bananenexport en 60% van de totale bananenoogst van het land. Ons doel is om een strategisch plan te hebben voor de bananensector in Ecuador om zo een kader te creëren voor een duurzame en concurrerende toekomst voor de sector," legt Pons uit.

Oogst en logistiek
Als coördinator van de Banana Cluster kan Pons een breed overzicht geven van de sector en alles wat er sinds het uitbreken van de pandemie is gebeurd. "De oogsten op de plantages verliepen meestal regelmatig. De regering heeft een aantal duidelijke richtlijnen en protocollen voor veiligheid uitgevaardigd en alle partners en telers hebben zich ingezet om deze regels te volgen. De werknemers hebben beschermende kleding en handschoenen gekregen en de lunchpauzes en werkplekken zijn aangepast op basis van de richtlijnen voor sociale distantie."

Terwijl de oogst gewoon doorgaat, zijn er wat problemen geweest met de logistiek. "Er waren containertekorten, waardoor het transport van het product vertraging opliep. Deze vertragingen bedroegen maar liefst 40-50% maar zijn nu teruggebracht tot ongeveer 10%, dus gelukkig is de situatie verbeterd."

De havens in Ecuador zijn nog steeds volledig operationeel. Een van de oorzaken van de vertragingen is het lagere aantal werknemers in de containerparken en in de transport. "Als gevolg van Covid-19, en nog voor de pandemie als gevolg van de TR4-voorzorgsmaatregelen, moeten alle containers volledig worden gedesinfecteerd voordat ze worden gebruikt. Er zijn echter minder werknemers op de containerwerven die deze sanitaire procedures kunnen uitvoeren. Bovendien gebeurt het onderhoud ook in een lager tempo, wat de vertragingen nog vergroot."

Aangezien de oogsten op normale wijze werden voortgezet, maar er sprake was van vertragingen in de havens, werd een deel van het product niet op tijd verscheept. "Ik schat dat ongeveer 20% van de output op bepaalde dagen niet kon worden geladen en verkocht. Maar ten minste een derde van dit overtollige product werd herverdeeld naar de voedselbanken en droeg bij aan het verstrekken van voedsel aan mensen in Ecuador die niet in staat waren om te werken als gevolg van de pandemie."

Gevolgen voor de markt
De bananenmarkt is vertraagd, zegt Pons, en dat heeft te maken met twee fundamentele zaken. "Het eerste probleem is dat er veel te late betalingen zijn geweest, omdat iedereen het moeilijk heeft. Ten tweede zijn er prijsverlagingen geweest, met name op de spotmarkt. De gecontracteerde markt is stabiel omdat de prijs is vastgesteld, maar de bananensector bestaat voor ongeveer 30% uit de spotmarkt en die was vrij onstabiel. Daarom werden onze telers getroffen door de prijsverlagingen en de betalingsproblemen. De spotmarkt is op en neer gegaan - hoeveel hangt af van de dag en de week - en op dit moment staat hij op een laag niveau."

Bovendien zijn de kosten voor de productie van bananen gestegen. "De vertraging in de logistiek heeft geleid tot extra kosten, en de kosten van beschermingsmiddelen voor de werknemers, die zijn allemaal opgenomen in de productiekosten. Maar de gecontracteerde programma's zijn vastgelegd qua prijs, dus de telers zijn degenen die hierdoor worden getroffen. En terwijl de kosten stijgen, is de liquiditeit afgenomen, omdat de betalingen soms traag en te laat plaatsvinden."

Vraag weerspiegelt logistiek en mobiliteit
Volgens Pons was de vraag naar bananen te wijten aan logistieke beperkingen. "Er zijn pieken in de vraag wanneer de distributieketen vol is, en iedereen zich haast om het product te kopen. Daarna is er een dieptepunt wanneer de distributie beperkt wordt door de logistiek, al werkt dit anders afhankelijk van de markt.
De consumptiegewoonten zijn veranderd en consumenten schakelen meer over op niet-bederfelijke producten omdat ze nu minder vaak naar de winkels gaan. Maar ze zijn ook op zoek naar voedzame producten, en daar zijn bananen goed voor: ze zijn voedzaam en goedkoop. Dus als de mobiliteit van de markt weer op gang komt, hebben we een veel betere markt dan ooit tevoren."

Pons concludeert: "In de Ecuadoraanse bananensector doen wij onze uiterste best om te blijven werken en de wereld te voorzien van een betaalbaar, goed en voedzaam product. Onze missie is het creëren en beschermen van banen en het bieden van de best beschikbare zekerheid voor werk, om zo een duurzame weg naar de toekomst te creëren."

Voor meer informatie:
Juan José Pons
jjponsa@hotmail.com

Publicatiedatum: