Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerben Paauwe, Kloosterboer; Johan Claes, Belgian New Fruit Wharf

'Business as usual' in de Nederlandse en Belgische fruithavens

Tholen - Vorige week kwam de haven van Rotterdam met de cijfers van het eerste kwartaal 2020. De haven verwacht een daling van de overslag met 9,3% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2019. Allard Castelein, CEO van het havenbedrijf, acht een verlies van 10-20% op jaarbasis zeer waarschijnlijk als gevolg van de impact van het coronavirus. Kanttekening bij de cijfers is dat dit gaat om een verlies als de maatregelen nog lange tijd gelden en dat het vergelijkingsjaar 2019 een recordjaar was. 

North Sea Port verwacht tevens een daling van de overslag van goederen. CEO Daan Schalk heeft het in de podcast van BNR Radio over een daling van 5-6% medio april en verwacht het beperkt te kunnen houden tot 10% voor de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent. Antwerpen rapporteert een groei van 4% maar verwacht dat de impact van het coronavirus merkbaar gaat zijn in de cijfers van het tweede kwartaal.

Groenten en fruit
Gaan de algemene cijfers voor de overslag in de havens ook op voor de AGF? Gaan de algemene cijfers voor de overslag in de havens ook op voor de AGF? “Wij zien nog geen echte teruggang in de overslag van groenten en fruit,” vertelt Gerben Paauwe, managing director bij Kloosterboer Vlissingen. “Het loopt overal goed door, vooral bij de bananen. Daar is op het moment meer vraag naar in Europa dan normaal. Alleen in onze Value-Added-Services zoals het processen van  vruchtensappen, zien we enigszins een teruggang maar dat is ook alles.” 

Vooral de bananen lopen goed bij Kloosterboer

De coronacrisis heeft vooral zijn invloed op de bezettingsgraad van de vries- en koelhuizen bij Kloosterboer. “We zien dat onze klanten meer aan het bufferen zijn en dat producten langer dan gemiddeld stil blijven staan in de haven. Dat zorgt dat momenteel meer van onze koelcapaciteit bezet wordt dan normaal.”

Ook Johan Claes, van Belgian New Fruit Wharf (BNFW) heeft momenteel niet te klagen. “Het is bij ons business as usual met relatief stabiele overslag. We kunnen met normale snelheid doorwerken in de havens van Hamburg, Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge waar we onze activiteiten hebben. We merken het vooral in de extra maatregelen die wij moeten nemen om voldoende afstand te kunnen bewaren. Het zijn vooral die maatregelen die zorgen voor stijgende kosten bij ons in de haven.”

Bij Kloosterboer zien ze ook dat de maatregelen hun invloed hebben op het werk. “Het afstand houden en de verschillende maatregelen die we nemen zoals gespreide pauzes, geen contact meer met chauffeurs, desinfectie, een stukje bewustwording naar de medewerkers toe en ook het op afstand werken van veel kantoorpersoneel maken er onze werkzaamheden niet makkelijker op,” vertelt Gerben.

Reefercontainers
Wereldwijd heeft de sector te maken met een tekort aan reefercontainers maar beide partijen hebben daar minder last van om uiteenlopende redenen. “Onze klanten beschikken grotendeels over hun eigen reefercontainers of voeren strakke regie over hun containers,” vertelt Gerben. “Deze containers worden bijvoorbeeld ingezet op vaste ‘dedicated’ trajecten  komen daardoor niet vast komen te staan in de Aziatische havens.” Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de eigen reefercontainers van Chiquita die wekelijks in de haven van Vlissingen arriveren.

Beide bedrijven hebben geen last van het tekort aan reefercontainers

Johan wijst op de conventionele reeferschepen die bij SEA-invest, het overkoepelde bedrijf van de BNFW,  kunnen afmeren aan de kade en waarbij de lading zo het koelhuis in kan worden gereden. “Dat is op het moment een groot voordeel ten opzichte van de containerterminals in de havens. Op onze terminals kunnen we lading van containers en conventionele reeferschepen op dezelfde terminal afhandelen. Zo krijgen we straks een deel van de appelen en kiwi’s uit Nieuw-Zeeland die normaal in een reefercontainer arriveren ook per reeferschip, alles op dezelfde wijze, op dezelfde koelloods behandeld. Een ander voordeel bij een nadeel is de logistiek van de haven naar de klant toe. Er is minder verkeer op de weg, minder files en daarmee ook minder vertragingen voor de chauffeurs waardoor alles op tijd kan worden gelost en geladen.”

Voor meer informatie:
Gerben Paauwe
Kloosterboer Vlissingen
Finlandseweg 10
4455 TE Nieuwdorp
Tel: +31 (0)118 486200
gerben.paauwe@kloosterboer.nl   
www.kloosterboer.com

Johan Claes
Belgian New Fruit Wharf nv
Rostockweg 1 2030 Antwerpen
Tel: +32(0)3 543 65 87
johan.claes@sea-invest.com        
www.sea-invest.com