Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard Mostert, Betrex Spanje:

“We voeren 30% minder exporttransport en 50% minder import uit”

Spanje zit al meer dan 3 weken in lockdown sinds het uitroepen van de noodtoestand. De beperkende maatregelen zijn 10 dagen geleden ook aangescherpt naarmate de coronacurve toenam.

“Iets meer dan een maand geleden keken we nog bedenkelijk naar wat er gebeurde in Italië. Maar opeens sloeg corona ook hier hard toe en sindsdien blijkt dat Italië ongeveer een week voor ligt. Op dat moment hadden we er nog geen idee van dat het virus zo besmettelijk was en dat we ons nu in deze situatie zouden bevinden. De stilte op straat is akelig. Het lijkt wel nieuwjaarsdag om 9 uur ‘s ochtends. Maar nu is het elke dag en elk uur van de dag”, zegt Gerard Mosterd, de manager van Betrex Spanje, een transportbedrijf uit Gandía, Valencia.

“Tot twee weken geleden bleven de exportzendingen redelijk constant, maar de terugreizen en de importen daalden al, waardoor de transportkosten voor de export begonnen te stijgen. Maar sinds de lockdown vorige week werd aangescherpt en de meeste industrieën werden stilgelegd, met uitzondering van de vitale sectoren zoals de voorziening van voedsel en geneesmiddelen, hebben we in één week tijd 50% minder ladingen vanuit het buitenland naar Spanje vervoerd", zegt Gerard Mostert.

Door de niet aflatende regens in de Valenciaanse Gemeenschap en Murcia is het nu ook niet mogelijk citrus en groenten zoals bloemkool, broccoli en sla te oogsten. Voor Betrex vormt dit segment precies het gros van zijn omzet van oktober tot het einde van de lente. En het zijn ook precies die producten waar er nu overal het meest vraag naar is. Gerard Mostert vertelt dat de exportzendingen afgelopen week met ongeveer 30% gedaald zijn en dat de transportprijzen blijven stijgen zolang de import afneemt.

“We kunnen nauwelijks plannen. We krijgen 's ochtends telefoontjes binnen met de vraag om ‘s namiddags al een vrachtwagen te laden. Het wordt trouwens steeds moeilijker om chauffeurs te vinden, omdat ze bijna nergens halt kunnen houden voor een sanitaire stop, een douche en warm eten. Alle restaurants en hotels zijn immers gesloten en over het algemeen zijn er nu veel meer risico's verbonden aan een rit naar het buitenland. Dus vragen ze ons om een hoger salaris en dat is begrijpelijk. Elke avond klokslag acht applaudisseren de Spanjaarden vanop hun balkons voor het medisch personeel om hen te bedanken voor hun vitale bijdrage in deze crisis. Het zou fijn zijn om klokslag zeven uur in de handen klappen voor de truckchauffeurs en voor al wie aan de slag is in de toeleveringsketen van voedsel en geneesmiddelen”, zegt de manager van het Spaans-Nederlandse bedrijf.

“We laden slechts de helft van wat we vorig jaar op dit moment laadden en we blijven overeind dankzij het transport van voedsel en medische hulpmiddelen. Omdat de overheid ons een vitale sector beschouwt, kunnen we geen gebruik maken van het systeem van technische werkloosheid, ook al zijn onze vaste kosten hoger dan de inkomsten op dit moment. Niemand weet hoe lang deze situatie gaat aanhouden. Alle regeringen zoeken een broos evenwicht tussen het beschermen van de gezondheid en het beschermen tegen economische schade die deze crisis onvermijdelijk zal veroorzaken. We zullen allen ongetwijfeld heel veel leren uit dit proces'', besluit Gerard Mostert.

 

Voor meer informatie:
David Mostert
BETREX
Tel: (+34) 96.287.80.80 (Spanje)
Mob: +34 628 862 966
dmostert@betrex.es
www.betrex.es

Publicatiedatum: