Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rogier Coppens, Het Fruithuis

“Wij zijn beter thuis in de handel en schakelen sneller dan de supermarkt”

Tholen – In België waar er sinds 18 maart een lockdown is en niet-essentiële winkels dicht zijn, blijven de klanten toestromen naar de AGF-speciaalzaken. Zeker vorige week toen de supermarkten niet konden volgen, vertelt Rogier Coppens van Het Fruithuis in het Belgische Minderhout. “Dan merk je dat wij zo thuis zijn in de handel. Wij hebben zoveel kanalen, zowel in Nederland als in België. Daardoor kunnen we heel snel schakelen. De Belgische supermarkten zaten bijvoorbeeld twee dagen zonder aardappelen en uien, maar wij hebben nooit nee hoeven verkopen. Ik heb nog nooit zoveel aardappelen verkocht als vorige week.”


Rogier Coppens van Het Fruithuis: "Wij kunnen snel schakelen"

Door de lockdown is de handel voor Het Fruithuis sterk veranderd. De winkel ligt nabij de Nederlandse grens die nu gesloten is. De leveranties aan horeca zijn weggevallen, wat ongeveer 40 procent van de winkelomzet bedraagt. Nederlandse klanten (ongeveer 25 procent van het klantenbestand) kunnen door de grenssluiting niet meer naar de winkel komen. Belgische klanten hebben hun inkooppatroon sterk gewijzigd. Rogier: “Mensen kopen ineens heel anders, je merkt dat ze tijd hebben en ze gaan echt koken dus de bereidingen gaan bij ons minder en de normale dingen als bloemkool, broccoli, aardappelen en uien vliegen naar buiten. Het is echt niet te geloven, terwijl dat artikelen zijn die bij ons minder ieder jaar minder en minder werden verkocht, dat is echt een verschuiving.”

De aanloop in de winkel blijft groot. “Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat het na verloop van tijd rustiger zou gaan worden, maar zelfs oudere mensen die meer kwetsbaar zijn, blijven komen. De mensen nemen ook gigantisch veel mee. Vaak gaan de bestellingen keer 3, ook voor moeder, de buurvrouw of tante worden boodschappen meegenomen”, vertelt Rogier. Tijd voor een babbeltje nemen de mensen niet. “Iedereen in de winkel lijkt op zijn hoede. Mensen hebben haast, ze willen niet lang in de winkel blijven staan. Veel geven hun bestelling vooraf telefonisch of via mail door zodat ze zo kort mogelijk kort in de winkel zijn.”


Beschikbaarheid van producten is nog geen probleem volgens Rogier

Qua beschikbaarheid is inkopen voor Het Fruithuis zoals gezegd geen probleem. Wat wel een probleem is, is de gesloten grens. “Ik mag wel passeren om naar Breda te rijden om inkopen te doen, maar een aantal grensovergangen is gesloten. Op drie plekken is de grens nog open en daar wordt iedereen gecontroleerd en dat kost veel tijd. Ook onze leveranciers uit Nederland, Willem Dijk en Gebroeders Cees de Mooij jr., ondervinden de gevolgen. Willem Dijk is onze vaste leverancier voor citrus. Wekelijks komen zij langs en van de week stond hun chauffeur 2 uur lang in de file.”

Voor meer informatie:
Het Fruithuis
Desmedtstraat 74-76
2320 Minderhout
Tel: (0032) (0) 33140 241
Fax: (0032) (0) 34259 837
info@hetfruithuis.be
www.hetfruithuis.be