Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ADN vraagt extra aandacht voor situatie AGF speciaalzaken

Tholen - Er is onvoldoende aandacht voor de zelfstandige AGF- ondernemers die juist een belangrijke rol kunnen spelen bij de 'hamsterproblematiek' en angst voor mensenmassa's. Branchevereniging ADN vraag daarom aandacht voor dit punt binnen de lobby die richting overheid wordt gevoerd. Ook vragen zij aandacht voor financiële problemen die ontstaan. Groothandel Postuma AGF heeft besloten openstaande rekeningen te bevriezen van afnemers die helemaal of grotendeels op horeca en foodservice draaien.


ADN wil dat de AGF-speciaalzaak meer onder de aandacht van de politiek en media komt

Tegen consumenten die aan het hamsteren zijn geslagen in angst voor het coronavirus worden via de media de geruststellende woorden geuit dat "de supermarkten open blijven". Ook premier Rutte benadrukte dat in zijn toespraak gisteravond. "Het valt op dat in de communicatie rondom de vitale beroepen vooral wordt gesproken over de supermarkten. Vooralsnog dient dit breder te worden gezien en valt de gehele foodservice hieronder, dus ook de speciaalzaken", stelt Mark Heemskerk van AGF Detailhandel Nederland. 


Corona-maatregelen bij Super AGF markten 

"In Europa zien we ontstaan dat de winkels gesloten worden, maar supermarkten open blijven. In het kader van de gedachte dat er slechts 100 personen tegelijkertijd in een bepaalde ruimte mogen zijn, zou het logisch zijn om in ieder geval de kleine MKB bedrijven open te houden. Ten eerste omdat het hygiënebeleid in deze winkels makkelijker en beter is te controleren, maar daarnaast ook omdat binnen deze kleine bedrijven de kans op grote ophoping van mensen veel kleiner is dan in de supermarkt."


Extra hygiëne maatregelen bij Jan Brand

De AGF-speciaalzaken pakken hier ook het initiatief. Via social media laten zij weten dat ze "gewoon open zijn" en communiceren over het extra strenge hygiëne beleid in de winkel. Ook benadrukken de AGF-speciaalzaken dat zij aan huis bezorgen, sommigen zijn daar zelfs speciaal mee gestart. 

Ook leven er veel vragen over de bedrijfsvoering bij AGF-ondernemers. "Daarom hebben we een Corona-ondernemersdesk ingericht waar onze leden terecht kunnen. Tevens hebben we de meest gestelde vragen verzameld en met antwoorden online gezet. Waar nodig/mogelijk komen we dagelijks met een update."

Mark uit ook alvast de zorgen voor de toekomst. "Wanneer het gaat om compenserende maatregelen zal, zoals het er nu naar uitziet, uitstel van betalingen, terugbrengen van personele kosten etc. onvoldoende zijn. Zelfs zonder winkelsluitingen zullen de kosten hoog zijn, gelet op de consument die massaal thuis blijft. Om een enorme hoeveelheid aan faillissementen te voorkomen zullen er daadwerkelijk (op korte termijn) financiële tegemoetkomingen moeten komen voor de (kleinere) werkgevers." 

Zoals bekend is afgelopen zondagavond het besluit gevallen om alle horeca en scholen te sluiten voor minimaal 3 weken. Dit betekent dat onze klanten die helemaal of voor een groot deel draaien op de horeca/ foodservice ook geen betalingen meer ontvangen van hun klanten.  

Erik Postuma van groothandel Postuma AGF heeft besloten om afnemers die grotendeels op horeca en foodservice draaien concreet tegemoet te komen. "We willen zo goed mogelijk als keten solidair te zijn tot de crisis voorbij is. Dit betekent concreet dat we de openstaande facturen bevriezen tot na deze crisis, zodat onze klanten niet in liquiditeitsproblemen komen omdat ze zich zouden moeten houden aan de afgesproken betalingstermijn.

Op deze manier hopen we met onze afnemers deze extreem moeilijke periode zo goed mogelijk door te komen en we de meeste kans hebben dat de mooie en gezonde bedrijven van onze afnemers, na de Corona crisis weer zo snel mogelijk de draad kunnen oppakken.

Hiervoor zullen we onze eigen financiële buffer gebruiken en we vragen solidariteit in de vorm van zo snel mogelijk betalen van onze klanten met een winkel of markthandel die op dit moment juist erg druk zijn", aldus Erik Postuma.

Klik hier voor de openbare brief van ADN directeur Mark Heemskerk

Klik hier voor de Vragen en antwoorden van de Corona-ondernemersdesk. Deze is te bereiken via T: (0318) 440 222 (keuze 4) of info@agfdetailhandel.nl. Houd ook de website van het RIVM in de gaten, daarop worden de algemene ontwikkelingen gepubliceerd.

Voor meer informatie
AGF Detailhandel Nederland (ADN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
T: 0318 - 440 222 (keuze 4)
E: info@agfdetailhandel.nl  
W: www.agfdetailhandel.nl     

Postuma AGF
Manenbergring 2
8271 RX IJsselmuiden
Tel: 038-3370099
info@postuma.nl  
www.postuma.nl