VK: Aldi meest aanbevolen supermarktAldi is in het Verenigd Koninkrijk de supermarktketen die het meest wordt aanbevolen door zijn klanten. Dit blijkt uit de 2020 Recommend Rankings van het marktonderzoeksbureau YouGov. De index van YouGov wordt bepaald aan de hand van het aantal percentages aan consumenten die aangeven dat ze een bepaalde supermarkt bij vrienden of collega's zouden aanbevelen. Bij Aldi is dit percentage 78%. Ocado neemt de tweede plaats in met een percentage van 74%, gevolgd door Lidl met 73%. Geen enkele van de vier grootste Britse supermarktketens, zoals Tesco en Sainsbury's, staat in de top tien van de index vermeld. Volgens YouGov is het interessant om te zien hoe de score van Ocado zal veranderen als het aanbod van Ocado in september van dit jaar overstapt van Waitrose naar Marks & Spencer. Waitrose behaalde dit jaar de vierde positie in de ranglijst met een percentage van 71%.
Bron: kamcity.com
VAE: Majid Al Futtaim heeft iets hogere jaarwinstDe winst van Majid Al Futtaim is in 2019 met 1% toegenomen tot AED4,6mld (€1,15mld). Volgens een verklaring van de retailgroep steeg de omzet van het afgelopen jaar met 1% tot AED35,2mld (€8,8mld). De bedrijfsmatige cash flow van het afgelopen jaar stond op 122% van de bruto winst. De waarde van het gehele bedrijf wordt geraamd op AED 63mld (€15,8mld).
Bron: arabianbusiness.com
Portugal: Jeronimo Martins breekt record met bruto winstDe Portugese retailer Jeronimo Martins zag in 2019 zijn netto winst toenemen met 7,9%. Daarmee brak het bedrijf een record. Het is voor het eerst dat de bruto winst van Jeronimo Martins boven de €1mld is gekomen. Dit kwam met name door de resultaten in Polen. De netto winst stond op €433mln. Jeronimo Martins is de grootste supermarktketen van poplen en de een na grootste keten van Portugal. De omzet van de Biedronka-keten in Polen steeg in 2019 met 8,8%, ondanks dat een nieuwe Poolse wetgeving heeft bepaald dat koopzondagen voor supermarkten niet meer zijn toegestaan.
Bron: reuters.com
Ahold-Delhaize vergroot ambities voor duurzaamheidAhold-Delhaize heeft een aantal nieuwe doelstellingen voor de lange termijn aangekondigd met betrekking tot duurzaamheid. De supermarktgroep wil dat zijn klanten gezondere en beter geïnformeerde keuzes kunnen maken. Ook wil Ahold-Delhaize meer transparantie met betrekking tot de leveringsketen. Verder moet afval en verspilling zoveel mogelijk worden geëlimineerd. “Ziektes die verband houden met voeding en de impact van klimaatverandering hebben invloed op miljarden mensen. Dit gaat ook mensen in onze eigen onderneming en omliggende gemeenschappen aan. Daarom moeten we sneller te werk gaan in de gebieden waar we het meest waardevol kunnen zijn”, aldus directeur Frans Muller. “Als internationale supermarkt bevinden we ons in een geweldige positie om deze internationale problemen samen aan te pakken. Dit kan in samenwerking met onze klanten en met onze partners in de sector en in de leveringsketen. We kunnen zo een gezonder en sterker systeem voor voeding creëren. Ik ben ervan overtuigd dat dit onze onderneming sterker voor de toekomst zal maken”.
Bron: aholddelhaize.com
SPAR vergroot marktaandeel in NoorwegenSPAR is in 2019 de enige supermarktketen in Noorwegen geweest, die zijn marktaandeel wist te vergroten. Dit blijkt uit een kwartaalrapport van het marktonderzoeksbureau Nielsen. De Noorse retailsector wordt gekenmerkt door felle concurrentie en een hoge dichtheid aan winkels. Volgens SPAR Norway komt de groei in marktaandeel dankzij een uitstekende bedrijfsvoering en effectieve promotieacties in winkels. In de afgelopen vijf jaar is het aandeel gestegen van 6,9% tot 7,3%. “We zijn erg tevreden over het feit dat we wederom in staat waren om ons marktaandeel te vergroten. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder onze retailpartners en onze werknemers", aldus Ole Christian Fjeldheim, CEO van SPAR Norway.
Bron: spar-international.com
Japan: Lawson opent kassavrije winkel in KawasakiDe Japanse buurtwinkelketen Lawson heeft naar voorbeeld van het concept van Amazon Go een kassavrije winkel geopend in Kawasaki. In de winkel kunnen klanten voor hun boodschappen betalen door middel van een app op de smartphone. De winkel is gevestigd in een kantoorpand van het bedrijf Fujitsu en is vanaf 26 februari uitsluitend toegankelijk voor werknemers van dit bedrijf. Tot het einde van mei zal Lawson nauwlettend het reilen en zeilen van de kassavrije winkel in de gaten houden. In de zomer van dit jaar zal vervolgens een soortgelijke winkel voor algemeen publiek worden geopend. Om de winkel te betreden moeten klanten de Lawson Go-app installeren en eerst een QR-code inscannen. De klant wordt binnen de winkel vervolgens gevolgd door 28 camera's. Producten die door de klant worden gekozen worden geïdentificeerd door zowel gewichtssensoren in de schappen als door de positie van de uitgestoken hand van de klant. Vervolgens kan de klant zonder te betalen de winkel verlaten. Enkele minuten na vertrek uit de winkel wordt een kassabon naar de app gestuurd.
Bron: retailanalysis.igd.com
Waitrose is beste Britse supermarkt volgens Which?Waitrose is in een jaarlijkse enquête van het Britse consumentenblad Which? naar voren gekomen als de beste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De enquête is specifiek gericht op klantentevredenheid, die wordt bepaald door middel van een aantal verschillende categorieën. In bijna elke categorie behaalde Waitrose de hoogste score van vijf sterren. Alleen in de categorie "waarde" scoorde de supermarktketen een lage score. De discountketens Aldi en Lidl kregen in deze categorie de hoogste waardering. Het is voor de tweede keer dat Waitrose als beste supermarkt naar voren komt. Volgens Which? is de kwaliteit van de versproducten de belangrijkste factor bij de keuze van de consument voor een bepaalde supermarkt.
Bron: bbc.com
Pakistan: online supermarkt-startup krijgt $725.000MandiExpress, een Pakistaanse online supermarkt en thuisbezorgdienst, heeft voor US$725.000 (€671.200) aan financiering verkregen. Het kapitaal is afkomstig van het investeringsfonds Lakson Investments Venture Capital, in samenwerking met de particuliere investeerder Disrupt. Disrupt heeft eerder bij oprichting van MandiExpress al eens in de startup geïnvesteerd. MandiExpress verzorgt bestellingen van versproducten door zowel bedrijven als consumenten, waarbij een aanpak op basis van data-analyse wordt gehanteerd. Het online platform van MandiExpress is geautomatiseerd om bij dagelijkse veilingen prijzendata te verzamelen. Hierdoor is het bedrijf in staat om groente en fruit van hoge kwaliteit tegen lagere prijzen aan te bieden.
Bron: techinasia.com
Brazilië: GPA verkoopt mogelijk voor 3mld reais aan vaste activaDe Braziliaanse supermarktketen GPA SA is mogelijk van plan om in de komende maanden voor meer dan 3mld reais (€630,9mln) aan vaste activa van de hand te doen. Financieel directeur Christophe José Hidalgo zei dit in reactie op het dalen van de aandelenkoers van GPA wegens teleurstellende kwartaalresultaten. "We zijn nog steeds aan het evalueren. Er gaan significante mogelijkheden zijn om in de komende maanden onze vaste activa te gelde te maken", aldus Hidalgo tegenover investeerders in een vergadering over het afgelopen vierde kwartaal. Volgens Hidalgo wil GPA, dat onder de paraplu van het Franse Casino Guichard Perrachon valt, op de korte tot middellange termijn meer dan 3mld reais (€630,9mln) verkrijgen door middel van desinvesteringen. De vaste activa die dit mogelijk moeten maken betreffen onder andere tankstations en winkels in Argentinië en Urugugay.
Bron: reuters.com
Brazilië: Carrefour heeft 6,3% meer netto winst in vierde kwartaalDe Braziliaanse tak van Carrefour heeft in het vierde kwartaal een toename in netto winst gezien van jaar op jaar 6,3%. De groei komt dankzij de sterke omzet van de supermarktketen. De netto winst van het afgelopen kwartaal stond op 735mln reais (€154,6mln). De bruto winst steeg met 16,4% tot 1,47mld reais (€308,1mln). Bij zowel het supermarktsegment als de afdeling voor groothandel steeg de omzet met dubbele cijfers.
Bron: reuters.com
Sungiven Foods komt binnen op Canadese marktDe Chinese supermarktketen Sungiven Foods is sinds kort actief in Canada. De retailer heeft ongeveer 100 winkels verspreid over grote Chinese steden, zoals Xiamen, Dalian, Quanzhou en Shenzhen. Binnen Canada wil de retailgroep zich onderscheiden door zich te richten op de Aziatische minderheid. De eerste winkel van Sungiven foods bevindt zich in de omgeving van Vancouver en is met 1.390 vierkante meter significant kleiner dan de meeste conventionele winkels in dit marktsegment. Het assortiment van de winkel bevat met name gezonde, natuurlijke producten met zo min mogelijk toevoegingen. In de komende drie tot vijf jaar wil Sungiven Foods in totaal zo'n 15 winkels openen, die zich allemaal in de omgeving van Vancouver zullen bevinden.
Bron: retailanalysis.igd.com
Seven & I wil Amerikaanse buurtwinkelketen overnemenSeven & I Holdings, het Japanse moederbedrijf van de buurtwinkelketen 7-Eleven, is in overleg met betrekking tot de overname van een Amerikaanse buurtketen. Het betreft de keten Speedway, die nu nog onder beheer valt van het bedrijf Marathon Petroleum. De prijs voor de overname van Speedway wordt geraamd op US$22mld (€20,4mld). Volgens een rapport van Bloomberg wordt mogelijk zeer binnenkort bevestigd of de overname plaats zal vinden. Als dit inderdaad gebeurt, zal dit in dit jaar tot nu toe de grootste overname binnen de VS door een Japans bedrijf zijn. . Speedway heeft een netwerk van ongeveer 4.000 buurtwinkels in de VS. De waarde van de keten wordt geraamd op tussen de US$15mld en $18mld (tussen de €13,9mld en €16,7mld). Het moederbedrijf Marathon Petroleum moet noodgedwongen zijn onderneming opdelen, met als gevolg dat retailafdelingen van het bedrijf mogelijk worden afgesplitst.
Bron: insideretail.asia