Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Alleen de consument kan het systeem doorbreken”

Zwolse voedselcoöperatie Hof van Breecamp biedt boodschappenalternatief

Tholen – Ze liep al lange tijd met plannen voor een lokale voedselcoöperatie rond. Begin mei 2019 werden de eerste stappen gezet. "We willen dat mensen weer in contact komen met hun voedsel en waar het vandaan komt. In december was veel gedoe bij de boeren maar de consument speelt hier ook een rol in. Mensen zijn vergeten waar hun voedsel vandaan komt en zijn de feeling met hun voeding kwijt”, vertelt Diana van der Stouw, initiatiefneemster van voedselcoöperatie Hof van Breecamp. “Laatst had iemand boerenkool besteld, maar ze wisten helemaal niet wat ze met dat boerenkoolblad moest doen.”

Contacten met leveranciers waren er al, diverse voorbeelden in Nederland ook. Diana ontwierp een op Zwollenaren afgestemde korte keten. Zwollenaren zijn namelijk niet de gemakkelijkste consumenten en  velen hebben een kleine beurs. “Dus geen pakketten of abonnementen, een Zwollenaar bepaalt zelf wat die wil eten. Deelnemers kunnen een week vooraf hun bestellingen doorgeven en betalen in de webshop. De zaterdag erop gaan we met twee auto’s langs de leveranciers en leveren dat uit bij de buurttuin”, legt Diana uit. “Voor het ophalen hebben we een onderling roulatiesysteem. Zo komt iedere deelnemer aan de beurt en weten zij waar het voedsel vandaan komt”, vertelt initiatiefneemster Diana van der Stouw. Gemiddeld wordt er 50 tot 60 euro aan boodschappen besteld via de webshop door 24 tot 25 deelnemers.

De samenleving vraagt veel van telers en boeren. Via korte ketens zorgen consumenten voor een betere prijs. Diana: “We willen als consumenten alles maar voorhanden hebben, terwijl je niet altijd recht hebt op alles. Waarom moeten we in december frambozen kunnen eten? Op is op. Na de Tweede Wereldoorlog zeiden we: nooit meer honger en schaarste. Alleen is dat een beetje doorgeschoten. We exporteren 75 procent van onze voedselproductie en importeren vervolgens weer ons eigen voedsel. Dat is te gek voor woorden. De veestapel moet inkrimpen, dus we zullen dat op moeten vangen. Te beginnen met het betalen van een eerlijke prijs voor eten. Alleen de consument kan het systeem doorbreken.” 

De voedselcoöperatie heeft ook een duidelijk sociaal aspect. “We zijn ontstaan uit een buurtvereniging met een gezamenlijke moestuin. Daar kwamen steeds meer activiteiten bij, zoals het organiseren van workshops, concerten en een jaarlijkse streekmarkt. De voedselcoöperatie hoort daar nadrukkelijk ook bij”, besluit Diana.

Voor meer informatie
Diana van der Stouw
Stichting Hof van Breecamp
T: 06-41078370
hofvanbreecamp@gmail.com 
www.hofvanbreecamp.nl